fbpx

Jeszcze nie tak dawno webwriting – czyli pisanie na strony www – był pojęciem zupełnie nieznanym. Dziś, wraz z rozwojem Internetu i coraz częstszym przenoszeniem działalności do sieci, wiele firm zadaje sobie pytanie: jak pisać skuteczne teksty na stronę internetową, które zachęcą do pozostania na stronie i skorzystania z ich usług?

Teksty na stronę internetową – od czego zacząć?

Na początek warto zdać sobie sprawę z tego, że strona internetowa jest wizytówką Twojej firmy! Dziś nie wystarczy już wstawienie na nią wypunktowanej oferty i równie suchego opisu „O firmie”. O uwagę czytelnika (czyli potencjalnego klienta) walczy w tym samym czasie minimum kilkanaście różnych tekstów – stąd też wzięło się zapotrzebowanie na skuteczny webwriting!

Statystyczny użytkownik Internetu po otwarciu okienka przeglądarki otrzymuje tak wiele informacji naraz, że nie jest w stanie ich wszystkich przeczytać – a co najwyżej przeglądnąć. To właśnie dlatego musisz zadbać o przejrzystość i zwięzłość swoich tekstów.

Warto też pamiętać, że każdy tekst ma swojego adresata – nawet jeśli wydawałoby się, że czytelnik jest kimś anonimowym. Zastanów się, do kogo piszesz. Możesz nadać tej osobie nawet imię i cechy charakterystyczne (w marketingu nazywa się to tworzeniem persony). Zastanów się, kto jest odbiorcą Twoich usług, ile ma lat, jakie ma wykształcenie, czy w jakiej branży działa. Pisz każdy tekst w taki sposób, w jaki Twoja persona chciałaby przeczytać; traf w jej potrzeby i upodobania.

Jak czytamy w Internecie?

Teraz zastanówmy się przez chwilę nad strukturą tekstów pisanych na strony www. Ze względu na pośpiech, czytelnik najczęściej zaczyna od wstępu, następnie przejeżdża wzrokiem po najważniejszych punktach tekstu, nie czytając ich dokładnie, a na koniec najwyżej rzuci jeszcze okiem na podsumowanie. Uwagę straci całkowicie po ok. 2500-3000 znaków danego tekstu. Warto więc zadbać, aby najważniejsze przesłanie tekstu znalazło się w:

  • tytule,
  • leadzie (pierwszym akapicie będącym zajawką tekstu),
  • śródtytułach.

Ważne fragmenty warto też podbić graficznie, np. przez pogrubienie – to na nim najprawdopodobniej zatrzyma się wzrok czytającego. Nie przesadzaj też z długością tekstu.

Warto pamiętać też o tzw. linii zanurzenia strony (ang. page fold), czyli linii, do której czytelnik widzi tekst na stronie internetowej bezpośrednio po wejściu na nią, bez konieczności przewijania w dół. To właśnie tam powinny znaleźć się najważniejsze informacje. W praktyce masz więc kilka pierwszych zdań na to, aby przekazać maksimum treści.

Webwriting – lepiej i skuteczniej!

Jak zastosować to w praktyce? Jeśli np. w zakładce „O mnie” chcesz napisać krok po kroku o swojej edukacji, od podstawówki zaczynając, to jest bardzo nikła szansa, że czytelnik dobrnie do momentu, w  którym przedstawiasz się, kim obecnie jesteś i jakie usługi świadczysz. Jak więc zrobić to lepiej? Zacząć już w pierwszym zdaniu od konkretu! Na przykład od najważniejszego osiągnięcia czy życiowej misji. Dopiero wtedy – kiedy uzyskasz uwagę czytelnika – można przejść do mniej istotnych szczegółów.

Nie możesz zapominać też o… poprawności językowej tekstów na stronie – nawet jeśli pracujesz w branży, która z językiem polskim ma niewiele wspólnego, np. w budowlance czy motoryzacji. Pamiętaj, że poprawność językowa świadczy o szacunku do czytelnika i zaangażowaniu marki!

Jeśli potrzebujesz profesjonalnych tekstów na swoją stronę internetową, chętnie Ci pomożemy – sprawdź naszą ofertę!