Co to znaczy copywriting? Kim jest copywriter i czym dokładnie się zajmuje? Na czym dokładnie polega ta praca? Ostatnio zapytało mnie o to kilka osób, a ja uświadomiłam sobie, że choć dziś zajmuję się copywritingiem na co dzień, jeszcze 5-6 lat temu nie wiedziałam, co to słowo oznacza! Dziś chciałabym podzielić się z Wami garścią informacji na temat tego, jak wygląda praca copywritera!
Kim jest copywriter?
Copywriter to – najprościej mówiąc – osoba pisząca teksty na zlecenie. Mogą być to np.:
- artykuły na blogi,
- teksty na www,
- opisy produktów do sklepów internetowych,
- posty na social media,
- teksty do reklam internetowych,
- scenariusze reklam i teksty lektorskie.
Copywriterzy, najczęściej ci pracujący w agencjach reklamowych, są również odpowiedzialni za wymyślanie haseł reklamowych, sloganów czy też nazw (np. nazwy firmy, marki itp.).
Teksty napisane przez copywritera służą najczęściej celom sprzedażowym, reklamowym czy PR-owym, ale nie tylko! Mówiąc krótko – copywriterowi możesz zlecić do napisania wszystko to, czego potrzebujesz, ale nie umiesz tego ubrać w słowa!
Wraz z rozwojem Internetu prężnie rozwinął się szczególnie jeden dział copywritingu – SEO copywriting, czyli pisanie pod słowa kluczowe. Copywriter zajmujący się tą dziedziną musi cechować się nie tylko nienaganną polszczyzną i lekkim piórem, ale również doskonałą znajomością zasad pozycjonowania.
Copywriter nie musi oczywiście znać się na każdej dziedzinie. Proste teksty copywriterskie nie wymagają najczęściej szczegółowej wiedzy, a wszystkie potrzebne informacje łatwo można znaleźć, jeśli wiesz, gdzie szukać. Najczęściej jednak copywriterzy specjalizują się w kilku wybranych branżach, w których dysponują znacznie większą wiedzą i doświadczeniem – wówczas mogą pisać teksty specjalistyczne i eksperckie (np. na blogi czy do czasopism).
Na koniec warto podkreślić, że copywriting jest całkowicie legalny. Nie ma nic wspólnego z plagiatem czy ghostwritingiem, ponieważ klient płaci copywriterowi za przekazanie mu autorskich praw majątkowych do tekstu (może więc publikować tekst copywriterski np. na swojej stronie czy blogu, nie podając nazwiska copywritera). Więcej na ten temat przeczytacie w artykule o prawach autorskich.
Co zrobić, aby zostać copywriterem?
Nie ma jednej, właściwej drogi do tego, aby zostać copywriterem. Jeszcze kilka lat temu żadna publiczna uczelnia nie oferowała tego kierunku (dziś copywriting można studiować na UMK w Toruniu lub w formie studiów podyplomowych). Niewątpliwie w pracy copywritera liczą się przede wszystkim umiejętności, a nie wykształcenie. Jakie są kluczowe kompetencje do podjęcia tego zawodu?
- doskonała znajomość języka polskiego,
- łatwość pisania, tzw. „lekkie pióro”,
- umiejętności komunikacyjne,
- umiejętność prostego i jasnego formułowania myśli,
- zacięcie sprzedażowe,
- dokładność i skrupulatność,
- empatia, która pomoże postawić się na miejscu czytelnika.
Umiejętności te można rozwijać nie tylko na szkoleniach czy kursach, ale przede wszystkim w trakcie pracy! To właśnie doświadczenie stanowi największą wartość copywritera, dlatego trzeba nieustannie rozwijać swój warsztat w praktyce.
Już w przyszłym tygodniu opowiem Wam, jak wyglądała moja droga do podjęcia pracy copywritera. A jeśli interesują Was profesjonalne usługi copywriterskie, zajrzyjcie koniecznie do naszej oferty!