O tym, że social media zawładnęły światem, wiemy nie od dziś. Wykorzystujemy je do kontaktowania się ze znajomymi, odnajdywania starych przyjaciół, dzielenia się przemyśleniami czy ważnymi wydarzeniami z życia. Jednak drzemiący w nich potencjał można wykorzystać nie tylko do celów prywatnych, ale także – do rozwoju firmy! Czy posiadanie firmowych kont w mediach społecznościowych to niepotrzebny wymysł czy może naprawdę social media są potrzebne?
Social media dla opornych. Czy naprawdę musisz je mieć?
Jest takie powiedzenie, że kto nie ma Facebooka, ten nie istnieje. Czy to prawda? I tak, i nie. Jest nadal wiele firm, które utrzymują się wyłącznie ze stałych klientów czy poleceń. Są też branże, które kierują swoje produkty i usługi głównie do osób w wieku 65+. Jak wynika z raportu Hootsuite i We Are Social pt. „Digital 2019”, ta grupa wiekowa najrzadziej korzystaja z social mediów (stanowią zaledwie 2% wszystkich użytkowników na świecie).
Z drugiej strony media społecznościowe stwarzają możliwości, jakich nie dają żadne inne narzędzia off-line. Warto wymienić tutaj chociażby:
- duży zasięg, który nie musi być ograniczony wyłącznie do twojego regionu,
- możliwość sprofilowania reklamy pod kątem wieku, płci, języka, miejsca zamieszkania i wielu innych kryteriów,
- dostęp do statystyk dostarczających cennych wniosków na temat grupy docelowej,
- możliwość bezpośredniej komunikacji z klientami,
- realny wpływ na kształtowanie wizerunku marki.
Warto zatrzymać się chwilę zwłaszcza przy tym ostatnim punkcie. O ile nie mamy wpływu na to, jak o nas mówią w mediach zewnętrznych, o tyle profil w social media może stać się skrojoną na miarę naszych potrzeb wizytówką oraz doskonałym narzędziem PR-u. Dzielenie się osiągnięciami, udostępnianie pozytywnych opinii zadowolonych klientów, budowanie pozycji eksperta w oparciu o publikację wartościowych treści itp. to tylko kilka z wielu sposobów na kształtowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci. Pamiętajmy, że coraz więcej osób przed dokonaniem zakupu poszukuje informacji o danej firmie właśnie w Internecie. Szkoda byłoby stracić okazję tylko przez to, że konkurencja zadbała o swoją obecność w sieci bardziej niż my!
Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok… Jaki kanał wybrać?
Zamiast zastanawiać się, czy firmowe social media są potrzebne, lepiej odpowiedzieć sobie od razu na pytanie: „Którą platformę komunikacji wybrać?”.
Pamiętajmy o tym, że lepiej jest skupić się na 2-3 portalach społecznościowych, na których systematycznie będziemy dodawać treści, niż założyć wszędzie, gdzie tylko się da, konta, które za miesiąc będą świeciły pustkami! Traktowanie social mediów jako przykry obowiązek może odwrócić się przeciwko Tobie. Nieaktualne informacje lub brak regularnych publikacji nie będą najlepszą wizytówką firmy.
Wyboru odpowiedniego kanału komunikacji należy dokonać pod kątem naszej grupy docelowej i branży, w jakiej się obracamy. Chyba każdy zgodzi się, że młodzieżowy z założenia TikTok nie będzie trafionym wyborem, jeśli kierujemy swoje usługi np. do prawników czy kadry zarządzającej w sektorze oświaty. Innym przykładem może być branża beauty – lepszym wyborem będzie zdecydowanie Instagram niż LinkedIn. Na początek więc zadaj sobie pytanie: „Gdzie są moi klienci?” i właśnie tam zacznij rozwijać swoją markę.
Jeśli chcesz powierzyć swoje social media naszej kompleksowej opiece, zapoznaj się z ofertą i skontaktuj się z nami!
zgadzam się w 100% – brak obecności firmy w sieci to dla mnie przegrana już na starcie!
A ja myślę, że wiele osób „starszej daty” się boi social mediów, bo nie wie do końca jak działają, nie widzi też efektów, jakie mogą im dać profile tego typu. Wolą szukać klientów tradycyjnymi sposobami, bo takie znają od lat 🙂