Jednym z narzędzi strategii content marketingu, czyli marketingu za pomocą treści, jest tzw. księga stylu. Jest to instrukcja, według której będziesz komunikować się ze swoim odbiorcą. Dlaczego jest tak ważna?

Księga stylu – do czego się przydaje?

Księga stylu pomaga tworzyć spójne treści według z góry ustalonych, jednolitych zasad gramatycznych, stylistycznych, edycyjnych i wizualnych. Przydatna jest ona zwłaszcza w tych firmach, w których za tworzenie treści odpowiada więcej niż jedna osoba. Dlaczego jest to aż tak ważne? Zobaczmy to na przykładzie!

Jako właściciel firmy prowadzisz stronę www z blogiem oraz fanpage na Facebooku. Uaktualnianiem treści na stronie zajmujesz się samodzielnie, teksty blogowe zlecasz copywriterowi, a fanpage obsługuje Twoja asystentka. Czy bez dobrej instrukcji będziecie w stanie stworzyć spójne komunikaty? Pomijając już fakt, że każdy z Was ma inny styl pisania, czy nie dojdzie do sytuacji, w której np. na stronie będziesz zwracać się do Klientów „Szanowni Państwo”, a Twoja asystentka przyjmie na Facebooku formę „Ty”? A czy jeśli jedna z tych osób odejdzie z firmy, kolejna będzie mogła ją łatwo zastąpić?

Właśnie po to tworzy się księgę stylu – instrukcję, która pozwoli ujednolicić styl komunikowania się z odbiorcami – czyli Twoimi potencjalnymi klientami! (Zobacz też nasz artykuł o tym, jakie powinny być dobre teksty na www!)

Najważniejsze elementy księgi stylu

Co powinno znaleźć się w księdze stylu? Przede wszystkim:

  • Odbiorcy – kim są, jak się do nich zwracamy, jak bliska jest relacja z nimi (czy koleżeńska, czy ekspert-uczeń itp.);
  • Styl i ton – np. oficjalny, specjalistyczny, ekspercki, lekki, zabawny – będzie on zależeć głównie od branży, w jakiej pracujesz, od profilu Twojego biznesu i misji;
  • Zasady językowe – sposób zapisywania cytatów, pisownia wielkich i małych liter, zapis liczebników itp.;
  • Edycja tekstów – sposób zapisu wypunktowań i list numerycznych, zastosowanie kursywy i pogrubień, wyrównanie kolumny (np. do lewej czy justowanie?);
  • Podpisy pod grafikami;
  • Sposób linkowania;
  • Długość i struktura tekstów – np. liczba śródtytułów w artykułach blogowych, długość leadu;
  • Styl tytułów i śródtytułów.

Jeśli prowadzisz jednoosobową firmę lub za tworzenie contentu na stronę i social media jest odpowiedzialna jedna osoba, wówczas można zastosować uproszczoną wersję księgi stylu, czyli po prostu instrukcję zawierającą najważniejsze zasady komunikacji.

Potrzebujesz wsparcia w profesjonalnej komunikacji z klientem? Zobacz naszą ofertę!

Facebook