Żyjemy w czasach digitalizacji i, chcąc nie chcąc, każdy przedsiębiorca musi dostosować swój biznes do zmieniającego się otoczenia. Internet daje nam tak ogromne możliwości dotarcia z ofertą do szerokiego grona odbiorców, że czasem ciężko się zdecydować, jakie działania podjąć. Na pytanie, czym są SEO, SEM i PPC odpowiada sobie codziennie wiele osób. Przyjrzyjmy się zatem różnym formom reklamy internetowej i spróbujmy ustalić, w którą z nich warto zainwestować.

Marketing organiczny, czyli jaki…?

Pierwszą formą dotarcia do potencjalnego klienta jest prowadzenie działań z zakresu marketingu organicznego, czyli takich, za które nie płacimy bezpośrednio. Mowa tu oczywiście przede wszystkim o SEO, czyli zoptymalizowaniu strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Działania SEO mają na celu osiągnięcie przez Twoją stronę jak najwyższej pozycji w wynikach naturalnych wyszukiwarki Google. Innymi słowy – zależy nam na tym, aby użytkownik Internetu, wpisując w wyszukiwarkę dane hasło, otrzymał wynik z Twoją stroną najlepiej w pierwszych pięciu lub dziesięciu pozycjach.

Jak to zrobić? Wbrew pozorom, nie ma potrzeby używania tu żadnych płatnych narzędzi czy zaawansowanych rozwiązań technologicznych! Należy jednak zadbać o publikowane treści, ich strukturę i zawartość merytoryczną, pamiętając o  kilku podstawowych zasadach, m.in.:

  • dobrać dobre tytuły i śródtytuły w publikowanych na stronie internetowej tekstach,
  • zamieszczać na stronie treści zawierające słowa kluczowe,
  • na bieżąco rozbudować i aktualizować treści pod kątem słów kluczowych,
  • stosować wyróżnienia tekstu – wypunktowania, pogrubienia itp.,
  • pamiętać o „przyjaznym” adresie URL strony.

SEO jest bezpłatną formą reklamy, jednak zamiast pieniędzy trzeba w nią zainwestować czas! Dobrze przygotowane treści na stronie internetowej mogą dać takie same efekty, jak przy zakupie reklamy płatnej, jednak będziesz musiał na nie dłużej poczekać.

SEM – czy to tylko reklama płatna?

SEM to wszystkie działania, które mają za zadanie podnieść pozycję strony internetowej w wyszukiwarce. Dzielą się one na:

  • SEO – czyli wcześniej już omówione pozycjonowanie i optymalizację,
  • PPC – płatne reklamy (np. Google Ads).

SEM jest więc pojęciem szerszym niż SEO. Poza działaniamidostosowania treści na stronie internetowej przy użyciu odpowiednio dobranych fraz i słów kluczowych, obejmuje również korzystanie z linków sponsorowanych czyli reklam płatnych. Dzięki wykorzystaniu tej drugiej metody, możesz mieć pewność, że Twoja strona od razu wyświetli się wysoko w wyszukiwarce – nie w wynikach organicznych, ale w wynikach płatnych.

SEO czy PPC – która forma bardziej skuteczna?

Na pytanie, jakie działania wybrać, odpowiadamy: SEO to konieczność, a PPC to dodatkowa korzyść i natychmiastowa skuteczność.

Decydując się na daną formę reklamy, zastanów się przede wszystkim, na jakim efekcie Ci zależy. PPC daje natychmiastowe rezultaty, są one jednak jednorazowe i kończą się wraz z ustaniem płatnej reklamy. SEO to natomiast długofalowe działania, które wymagają więcej czasu, ale równocześnie utrzymują się zdecydowanie dłużej i pomagają budować silną pozycję marki na rynku.

Zanim podejmiesz decyzję, zacznij więc od audytu treści na swojej stronie przede wszystkim pod kątem SEO. Dopiero potem, warto zastanowić się nad innymi narzędziami, jakie daje SEM.

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu treści pod SEO i opinii co do narzędzi SEM? Sprawdź naszą ofertę!

Facebook