Historia, którą chcę się dziś z Wami podzielić, zdarzyła się naprawdę. Niedawno dotknęła mnie sytuacja, jakich pewnie wiele: utrata konta na Facebooku. Co robić w takiej sytuacji? Jak skontaktować się z Facebookiem (od razu powiem, że nie jest to łatwe)? Jak mi udało się odzyskać dostęp do konta? Zapraszam do lektury!

Utrata konta na Facebooku. Co robić?

Ile osób, tyle sytuacji. Utrata konta na Facebooku może mieć różne przyczyny, od ataku hakerskiego, przez zwykłą nieuwagę po karę za działanie niezgodne z regulaminem. W moim przypadku tak naprawdę sama nie wiem, jaki był powód. W trakcie konfigurowania konta reklamowego, okazało się nagle, że nie jestem głównym administratorem konta Anna Wołodko Mint Concept. Konta, które (co trzeba podkreślić) samodzielnie założyłam i prowadziłam od 2020 roku jako jedyny administrator. Na jakim etapie pojawił się błąd? Tego pewnie się nie dowiem. Podzielę się z Wami natomiast sposobami, które wypróbowałam i podpowiem, co w tym konkretnym przypadku najlepiej zadziałało.

Pierwszym działaniem, jakie warto podjąć, jest sprawdzenie, czy na pewno nie mamy dostępu do konta. Facebook zmienia swój układ bardzo często. Co więcej, te same funkcjonalności mogą się znajdować w innych miejscach u różnych użytkowników. Warto więc przeszukać dobrze wszystkie zakładki, zarówno na wersji komputerowej, jak i w aplikacji na urządzeniu mobilnym. Mi przyniosło to cenną informację na temat problemu. Okazało się, że posiadam dostęp do niektórych funkcji (jak dodawanie postów i wgląd w statystyki), jednak w pozostałych (konfigurowanie reklam płatnych, przypisywanie profilu do konta firmowego) jest on ograniczony.

W drugim kroku warto odwiedzić Centrum Pomocy Facebooka. Jeśli problem nie jest skomplikowany, być może uda się znaleźć tam przydatne informacje i odzyskać utracone funkcjonalności samodzielnie. Przyznam szczerze, że przeczytałam chyba wszystkie artykuły na tematy powiązane z moim problemem i wyciągnęłam z nich wiele cennych informacji. Rozwiązania swojej sytuacji jednak nie znalazłam.

Następnie można skorzystać z opcji zgłoszenia problemu. Można to zrobić poprzez rozwinięcie listy w prawym górnym rogu Facebooka i wybór opcji Przekaż opinię / Wystąpił problem. Czy opisane zgłoszenia docierają do właściwych osób? Tego nie wiem, bo w moim przypadku to działanie nie przyniosło żadnego rezultatu. Dość szybko zorientowałam się, że sama nie rozwiążę problemu i jedynym ratunkiem będzie osobisty kontakt z Facebookiem, a raczej z jego żywym pracownikiem… 😉

Facebook Support. Jak skontaktować się z Facebookiem?

Niestety nie istnieje żaden oficjalny telefon ani adres e-mail, pod którym można by porozmawiać z pracownikiem Facebooka. W Centrum Pomocy Dla Firm funkcjonuje co prawda czat na żywo, jednak:

a) dostęp do niego mają tylko konta firmowe, nie prywatne. W moim przypadku utrata dostępu do konta powodowała brak możliwości skonfigurowania konta firmowego, więc ten sposób odpadał;
b) czat pojawia się i znika; z oficjalnych informacji Facebooka wynika, że jest on wyłączany w przypadku dużej liczby zgłoszeń. W efekcie, należy regularnie odświeżać stronę, licząc na to, że w końcu zobaczymy okienko czatu.

Ponieważ cały problem z Facebookiem pojawił się u mnie z powodu konfiguracji reklamy, postanowiłam wykorzystać jeszcze jeden sposób, będący moją ostatnią deską ratunku. Chodzi mi mianowicie o możliwość zamówienia rozmowy telefonicznej ze specjalistą ds. reklam. Ta opcja również nie zawsze i nie dla wszystkich jest dostępna. W moim wypadku informacja o konsultacji wyświetliła się na górnym pasku w Centrum Pomocy. Umówienie rozmowy nie było niczym trudnym, termin znalazł się jeszcze na ten sam dzień. Zostawiłam swoje dane i punktualnie o umówionej godzinie odebrałam telefon od specjalistki ds. reklam. Od razu wyjaśniłam, że zanim przejdziemy do rozmowy na temat konfigurowania reklam, muszę najpierw odzyskać pełnię praw do konta. Pani konsultantka przełączyła mnie do działu technicznego. Tym sposobem udało mi się dostać do żywego pracownika Facebooka, mogącego mi realnie pomóc! 🙂 Uprzedzając pytania, konsultanci mówią w języku polskim.

Nie istnieją problemy bez rozwiązania…

Po krótkiej rozmowie pani poinformowała mnie, jak mogę złożyć wniosek o przywrócenie dostępu do konta. Tutaj wystarczyło opisać sytuację oraz dołączyć dowód na to, że rzeczywiście jestem administratorem konta. W moim przypadku sprawa była dość prosta. Konto nazywa się Anna Wołodko Mint Concept, tak samo jak moja firma, co mogłam łatwo udowodnić. Zostałam również poproszona o przesłanie skanu dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz czytelny własnoręczny podpis pod wnioskiem.

Po złożeniu wniosku, na odblokowanie konta czekałam około dwóch dni. Sytuacja na szczęście się dość szybko rozwiązała (choć łącznie trwała około 1,5 tygodnia). Na przyszłość będę już wiedziała, aby od razu kontaktować się z pomocą. Oczywiście łatwo sobie wyobrazić, co 1,5 tygodnia przerwy mogłoby oznaczać dla dużych firm, opierających swoją sprzedaż na social mediach… W każdym razie sytuacja jest nie do pozazdroszczenia i nikomu nie życzę podobnych problemów!

Jeśli macie jakieś doświadczenia w tym temacie, chętnie przeczytam Wasze historie w komentarzach! Jak Wam udało się rozwiązać podobne sytuacje?

Facebook