W dzisiejszym świecie mediów społecznościowych, wizualna atrakcyjność jest kluczem do przyciągania uwagi użytkowników. Dlatego niezwykle ważne jest, aby mieć dostęp do narzędzi, które umożliwią tworzenie spersonalizowanych i profesjonalnych grafik. Przykładem może być np. popularna Canva czy też bazy stockowe. Co by jednak było, gdyby móc wspomagać się sztuczną inteligencją? AI wkracza w obszar nie tylko copywritingu, ale i sztuk wizualnych. Choć jeszcze do niedawna wydawało się, że grafika jest domeną człowieka, na rynku z powodzeniem funkcjonują programy wspierające proces twórczy. Jak pomaga AI w grafice? Czy warto korzystać z programów takich jak Midjourney? Na co zwrócić uwagę?
Czym jest Midjourney?
Midjourney to innowacyjny program graficzny, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania grafik o wysokiej jakości. Jak z niego korzystać i czy w ogóle nadaje się do tworzenia grafik, np. na social media? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Oczywiście, wszystko będzie zależeć od tego, jak opanujemy korzystanie z programu. Midjourney przyciąga zarówno amatorów, którzy chcą „pobawić” się nowym rozwiązaniem technologicznym (np. generując śmieszne treści z popularnymi bohaterami czy przerabiając własne zdjęcia), jak i profesjonalnych grafików, którzy korzystają z niego w celach komercyjnych. Poziom grafik wygenerowanych przez Midjourney może się diametralnie różnić.
Samo korzystanie z programu jest dość intuicyjne. Jedyną trudność może sprawić… zalogowanie, ponieważ Midjourney nie ma dedykowanej strony, ale jest połączony z kontem na Discord. Na ten moment (stan na lipiec 2023) nie ma już możliwości skorzystania z darmowego konta testowego, ale cena 10 dolarów za miesiąc dla wielu osób będzie nadal przystępna.
Prompty – czym są i jak je tworzyć?
Największym wyzwaniem w tworzeniu grafik są tzw. prompty, czyli polecenia, które wpisujemy. To od ich sformułowania będzie zależało, jaki obraz otrzymamy. Im bardziej dokładny prompt, tym lepiej. Prompt może zawierać informacje o:
- przedmiocie obrazu,
- oświetleniu,
- kolorze,
- klimacie (mroczny czy przyjazny),
- elementach, np. postaciach,
- stylu (anime, fotograficznym, ale też np. stylu charakterystycznym dla danego malarza).
Uwaga! To, że wpisujesz dany prompt, nie oznacza, że jesteś twórcą dzieła. Obrazy wygenerowane przez AI nie mają autora. Nie obowiązują tu więc prawa autorskie, jak w przypadku innych grafik dostępnych w sieci. Warto pamiętać też o tym, że konto na Discord jest publiczne – wygenerowaną przez Ciebie grafikę może pobrać każdy użytkownik i również wykorzystać.
Najczęstsze błędy Midjourney
Midjourney nie jest oczywiście nieomylny – program nadal znajduje się w fazie rozwoju. Dużym wyzwaniem są dla tego programu nadal niektóre elementy, jak ludzkie palce i kończyny oraz zęby, a także elementy w tle (np. nogi od krzesła czy stołu). Dużo lepiej radzi sobie z bardziej impresjonistycznymi czy fantastycznymi stylami. Wydawać by się też mogło, że cechuje go nieco mroczny charakter, choć oczywiście wszystko zależy od tego, jak sformułujemy prompt. Poniżej przedstawiam kilka prac, w których sztuczna inteligencja nieco zawiodła. Czasem będzie to zła proporcja drabiny, wyrastający z powietrza kwiat, czasem… brak nóg. Jestem ciekawa, czy wszystkie wyłapiecie? 😉
AI w grafice – gdzie wykorzystać sztuczną inteligencję
Obszarów, w których AI w grafice może być pomocna, jest przynajmniej kilka.
- Fotorealistyczne grafiki mogą zastępować sesje produktowe i poglądowe wizualizacje;
- Grafiki mogą wzbogacać e-booki, profile facebookowe itp.;
- Sztuczna inteligencja może pomóc w zaprojektowaniu logotypu (np. możemy ją wykorzystać jako inspirację na nowe pomysły);
- Śmieszne, kontrowersyjne czy nośne tematy grafik mogą przyciągnąć uwagę odbiorców lub zostać wykorzystane w tworzeniu wiralowego contentu lub memów.
Czy Midjourney zastąpi kiedyś grafików? Moim zdaniem – nie. Jest ciekawym programem, który może wspierać pracę, ale nadal potrzebuje ludzkiej ręki, która będzie sprawnie go obsługiwać. Przeczytaj też artykuł: Czym jest AI i czy nam zagraża?