Jeśli podejmujesz współpracę z copywriterem, może okazać się, że przed podjęciem zlecenia poprosi Cię on, abyś wypełnił brief. Być może zajmie Ci to trochę czasu, jednak warto pamiętać, że w rzeczywistości pozwoli to zminimalizować problemy, jakie mogą pojawić się w trakcie zlecenia, a finalnie skrócić czas jego wykonania przez copywritera. Co to jest brief i jakie ma zastosowanie?

Co to jest brief?

Brief to precyzyjnie sformułowany tekst/dokument, zawierający wszystkie najważniejsze informacje dotyczące zlecenia. Pozwala na lepsze zrozumienie branży oraz działalności zleceniodawcy, a także na dogłębne poznanie jego potrzeb i wymagań.

Brief odpowiada na najważniejsze pytania, kluczowe z punktu widzenia copywritera rozpoczynającego pracę, a także określa jasne wytyczne. Dzięki temu copywriter dokładnie wie, w jaki sposób ma wykonać swoje zlecenie.

Korzyści z wypełnienia briefu

Korzyści dla zleceniodawcy wynikające z uzupełnienia briefu przed rozpoczęciem zlecenia są następujące:

  • mniejsze szanse na nieporozumienie pomiędzy klientem a wykonawcą,
  • oszczędność czasu, ze względu na fakt, że dobre wypełnienie briefu zapobiega konieczności późniejszego dopytywania przez copywritera o kluczowe dla zlecenia kwestie oraz minimalizuje liczbę poprawek.

Dla copywritera korzyściami są natomiast:

  • posiadanie wszystkich informacji w jednym miejscu,
  • przyspieszenie procesu pracy nad tekstami,
  • brak konieczności wykonywania pogłębionego researchu we własnym zakresie.

Jak powinien wyglądać brief?

Jest to najczęściej dokument tekstowy, np. przygotowany w edytowalnym pliku Google czy dokumencie Ms Word. Jego forma i szata graficzna nie mają dużego znaczenia, istotne jest jedynie precyzyjne zdefiniowanie pytań.

W briefie dotyczącym zlecenia na teksty copywriterskie znajdują się najczęściej informacje takie jak:

  • Na jakiej stronie www docelowo ma się pojawić tekst?
  • Kto jest zleceniodawcą? (firma/branża)
  • Czego dotyczy zlecenie? (np. tekstów na www, artykułów na blogi)
  • Jakie produkty/usługi należy opisać?
  • Jaka ilość znaków jest wymagana?
  • Jaka jest grupa docelowa, czyli kto będzie czytał teksty?
  • Czy są określone słowa kluczowe, czy copywriter ma je dostarczyć samodzielnie?
  • Inne uwagi, pomocne przy realizacji zlecenia (np. kto jest bezpośrednią konkurencją klienta itp.).

O tym, co to jest brief pisaliśmy również w artykule o współpracy z copywriterem, w którym znajdziesz także inne odpowiedzi na interesujące Cię pytania!

Facebook