Ostatnio rozpoczęliśmy cykl „Copywriting FAQ” – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące copywritingu! Odpowiadaliśmy już na pytania, skąd wzięła się nazwa „copywriting” i jakie teksty można zamówić u copywritera. Dziś zaprezentujemy kolejną dawkę wiedzy. Głównym tematem będzie współpraca z copywriterem!

Na co należy zwrócić uwagę, szukając copywritera?

Do rzadkości należy, aby copywriter przed podjęciem zlecenia pokazywał swoje CV… W końcu w tym zawodzie nie jest ważne wykształcenie, ale przede wszystkim dotychczasowe doświadczenie! Poszukując copywritera, należy więc poprosić go o portfolio, ewentualnie referencje od poprzednich klientów. To właśnie dotychczas napisane teksty najlepiej będą świadczyć o jakości pracy danego copywritera.

Chcę opublikować ogłoszenie, że szukam copywritera. Co powinno się w nim znaleźć?

Przede wszystkim branża i tematyka tekstów – dzięki temu na ogłoszenie będą mogli zgłosić się copywriterzy specjalizujący się w danej dziedzinie. Ponadto w ogłoszeniu powinien znaleźć się link do Twojej strony oraz najważniejsze wymagania (np. obszerność tekstów, ich tematyka itp.).

Skąd copywriter będzie czerpał informacje potrzebne do napisania tekstu?

Większość copywriterów pracuje na briefie, który przesyłają klientowi przed rozpoczęciem pracy. W briefie znajdują się najważniejsze pytania dotyczące oczekiwań klienta: jego branży, preferowanego stylu, tematyki tekstów i innych wytycznych. Jeśli chodzi o informacje potrzebne do napisania artykułów, copywriterzy najczęściej robią research samodzielnie. W przypadku tekstów eksperckich może się zdarzyć, że copywriter spyta Cię, czy chcesz wskazać zweryfikowane źródła, z których ma korzystać.

Czy muszę podpisywać copywritera z imienia i nazwiska pod opublikowanym artykułem?

Co do zasady – nie, teksty copywriterskie nie są podpisywane. Copywriter pisze teksty na zamówienie i przekazuje klientowi autorskie prawa majątkowe do tekstu. Oznacza to, że klient może wykorzystywać artykuł w zakresie przewidzianym umową, np. opublikować go na blogu.

Czy współpraca z copywriterem oznacza, że podpisana zostanie umowa wraz z klauzulą poufności?

Oczywiście jest taka możliwość. Jeśli chcesz objąć współpracę klauzulą poufności, copywriter nie będzie mógł włączyć napisanych dla Ciebie tekstów do swojego portfolio.

Skąd mam wiedzieć, czy tekst napisany jest dobrze pod kątem SEO?

Aby zweryfikować tekst, często wystarczy do tego podstawowa wiedza na temat pozycjonowania (zobacz np. nasze artykuły w z kategorii SEO). Przydatnym narzędziem są również wtyczki zainstalowane przy WordPressie (np. Yoast SEO), które analizują, czy tekst wrzucany na stronę spełnia wymagania. Wybierając copywritera do współpracy, warto również sprawdzić jego doświadczenie i referencje od poprzednich klientów. Da to gwarancję, ze podejmujesz współpracę z fachowcem, który zna się na rzeczy!

Przypominamy, że dpowiedzi na pierwszą turę pytań dotyczących copywritingu, znajdziesz w artykule Copywriting FAQ – podstawowe pytania. A już w przyszłym tygodniu opublikujemy trzeci (i ostatni) wpis na temat rozliczenia z copywriterem!

Przejdź do oferty, jeśli interesuje Cię współpraca z copywriterem!

Facebook