Copywriting, który nie ma nawet polskojęzycznego odpowiednika, jest często odbierany jako pojęcie obce, dla większości bywa też niezrozumiałe. Osoby chcące skorzystać z usług copywriterskich, często zastanawiają się, jak dokładnie będzie przebiegać współpraca, czym charakteryzuje się praca copywritera, o jaki zakres usług można konkretnie poprosić. Pytań dotyczących copywritingu jest tak wiele, że postanowiliśmy podzielić je na trzy części. Dziś więc publikujemy copywriting FAQ, czyli odpowiemy na pierwszą turę najczęściej zadawanych pytań dotyczących samych podstaw copywritingu!

Skąd wzięła się nazwa „copywriting”?

Druga część nazwy „copywriting” nie budzi zazwyczaj wątpliwości, ponieważ, jak wszyscy wiemy, „writing” oznacza pisanie (analogicznie „writer” to pisarz). Gorzej z pierwszym członem, czyli nieszczęsnym „copy-”. Dlaczego nieszczęsnym? Bo przywodzi on na myśl „kopiowanie”, „kopię”, a więc coś odtwórczego. Jak to możliwe, skoro copywriting to zajęcie z natury związane z kreatywnością?

Warto jednak wiedzieć, że w XIX wieku słowo „kopia” oznaczało urządzenie służące do formatowania drukowanej strony (zawierające czcionki, stemple itp.). Było ono pierwowzorem, który służył do powielania, a nie „kopią” w dzisiejszym rozumieniu. W języku francuskim copywriter bywa natomiast nazywany „concepteur-redacteur”, czyli „pomysłodawca-redaktor” (źródło), co bardziej odpowiada temu, czym się zajmuje.

Jakie teksty można zamówić u copywritera?

Co do zasady copywriting to pisanie tekstów o charakterze użytkowym czy sprzedażowym, a więc takich, które mają bezpośrednio wpłynąć na zwiększenie zysków i osiąganie pewnych celów. Najczęściej będą to:

  • artykuły na blogi,
  • teksty na www i landing page,
  • posty na social media,
  • teksty do mailingów i newsletterów,
  • opisy produktów do sklepów online.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby copywriter pisał również teksty PR-owe czy lifestylowe. Większość copywriterów pisze pod SEO, nie jest to jednak regułą, dlatego przed rozpoczęciem współpracy warto o to zapytać. Więcej na ten temat pisaliśmy również w artykule o tym, na czym polega copywriting i kim jest copywriter.

Czy copywriting nie jest przypadkiem plagiatem?

Nie! Ponieważ następuje przeniesienie autorskich praw majątkowych z copywritera na klienta. Oznacza to, że tekstami może (w umówionym zakresie) dysponować osoba zamawiająca tekst, czyli np. opublikować go na blogu, na swojej stronie www itp. Tekstów copywriterskich z zasady nie podpisuje się jednak imieniem i nazwiskiem (ani autora, ani klienta). W tej drugiej sytuacji mówilibyśmy raczej o ghostwritingu, a nie copywritingu. Jest to jednak temat na dłuższy wpis – jeśli chcielibyście o tym poczytać, koniecznie dajcie znać w komentarzu!

Czy copywriter przekazuje prawa autorskie?

Na to pytanie częściowo odpowiedzieliśmy powyżej. Więcej na ten temat pisaliśmy również w artykule o prawach autorskich.

Czym jest SEO copywriting i czym różni się od „zwykłego” copywritingu?

Najprościej mówić, SEO copywriting zajmuje się pisaniem pod algorytm wyszukiwarek internetowych, a więc tak, aby teksty wyświetlały się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Na naszym blogu znajdziecie wiele materiałów przybliżających ten temat. Zapraszamy do lektury tekstów umieszczonych w kategorii SEO.

Jeśli macie inne pytania dotyczące copywritingu, zapraszamy do zadawania ich w komentarzach! W kolejnych tygodniach będziemy publikowali odpowiedzi na pytania dotyczące tego, jak podjąć współpracę z copywriterem oraz jak wygląda kwestia rozliczenia za usługi copywriterskie.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnych tekstów copywriterskich, zapraszamy do zakładki Oferta!

Facebook