Profile firmowe na Facebooku to w dzisiejszych czasach oczywistość. Prawie wszystkie – mniejsze czy większe – firmy prędzej czy później zakładają fanpage i dzielą się z innymi swoim doświadczeniem i wiedzą. Warto jednak zastanowić się: czy Facebook sprzedaje? Czy rzeczywiście publikowanie na tym portalu przekłada się na zysk i sprzedaż?
Czy Facebook naprawdę służy do sprzedaży?
Oczywiście – ile osób , tyle opinii. Wszystko też będzie zależało od wielu czynników, takich jak branża, miejscowość, wielkość firmy. Na początek warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że na Facebooku może działać na dwa główne sposoby.
- Organicznie – czyli publikując posty, zdjęcia, relacje. Jest to działalność darmowa, nie musimy płacić Facebookowi za publikację postów. Oczywiście pochłania to nasz czas.
- Płatnie – czyli wykupując reklamy Facebook Ads, innymi słowy: płacąc Facebookowi za to, że będzie on promował wybrane przez nas posty i wyświetlał je wybranym przez nas grupom odbiorców.
Organiczne korzystanie z Facebooka charakteryzuje się tym, że dotarcie do określonych grup odbiorców jest trudniejsze. Oczywiście, możemy trafić do nich poprzez hashtagi czy np. dzięki temu, że polecają nas inni. Nie możemy jednak oczekiwać, że po publikacji jednego posta, sprzedamy 10 produktów czy 5 usług. Aby zbudować dobre organiczne zasięgi, potrzeba dużo czasu i wytrwałości.
Zupełnie inaczej jest w przypadku reklam. Jeśli zostaną one dobrze skonfigurowane, jest spora szansa, że przełożą się one na realne wyniki finansowe.
Czy warto więc prowadzić profil na Facebooku?
Jeśli nie stać nas na wykupienie reklamy płatnej, być może pojawi się pytanie, czy warto w ogóle prowadzić profil na Facebooku. Odpowiedź w 90% brzmi: tak. Pamiętajmy, że reklama to nie wszystko. Facebook może też pełnić inne funkcje. Za pomocą content marketingu, czyli regularnego publikowania wartościowych treści możemy budować markę eksperta, działać PR-owo, dbać o dobry wizerunek firmy. A gdzie jest te pozostałe 10%? To branże, których odbiorcy nie korzystają z Facebooka. Prowadząc jakiekolwiek działania marketingowe czy PR-owe, pamiętaj o tym, by dostosować kanał do odbiorcy. Mówiąc inaczej: bądź tam, gdzie jest Twój potencjalny klient.
Czy Facebook sprzedaje – podsumowanie
Za pomocą Facebooka możemy sprzedawać swoje produkty czy usługi. Najczęściej służą do tego płatne reklamy lub posty organiczne, o ile mamy już dobre zasięgi. Jeśli zależy Ci na szybkiej sprzedaży, skorzystaj z Facebook Ads lub np. Google Ads. Jeśli masz czas i chcesz rozwijać markę w długofalowej perspektywie – zainwestuj w SEO lub buduj profile na social mediach organicznie. Warto też wykorzystywać Facebook również na inne sposoby, np. do celów wizerunkowych.