Obok reklam wizualnych, czyli np. tych, które oglądamy w telewizji lub Internecie, bardzo popularną formą reklamy jest reklama radiowa. Czy warto z niej skorzystać? Na co zwrócić uwagę przy wyborze scenariusza? Choć nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, to jednak istnieje kilka najważniejszych zasad, które mówią o tym, jaka powinna być dobra reklama radiowa.
Reklama radiowa – co ją wyróżnia?
Nie od dziś wiadomo, że reklama radiowa różni się znacząco od reklamy wizualnej. Dlaczego? Ponieważ przede wszystkim oddziałuje na tylko jeden zmysł – słuch. Sposób przedstawienia treści musi być więc na tyle atrakcyjny, aby odbiorca reklamy:
- otrzymał wszystkie najważniejsze informacje i je zapamiętał,
- utrzymał skupienie przez cały czas jej trwania,
- zainteresował się tematem,
- był pewien, o jaką ofertę chodzi.
Jedną z najważniejszych cech reklamy radiowej jest brak warstwy wizualnej. Co to oznacza? Reklama musi być na tyle atrakcyjna i pobudzająca wyobraźnię odbiorcy, aby w skuteczny sposób przekazać mu kluczowe informacje za pomocą jedynie dźwięków. Aby jednak uzupełnić braki aspektów wizualnych, reklamy radiowe bardzo często wykorzystują popularne i powszechne dźwięki, jak np. śmiech, odgłos budzika, sygnał telefonu, gwar ulicy. Wszystko po to, aby reklama radiowa była nie tylko atrakcyjna, ale także wprowadzała w określony nastrój, sugerowała odbiorcy pewne okoliczności.
Warto jednak pamiętać, że w reklamie radiowej nie można wykorzystywać dźwięków alarmowych, jak np. sygnał karetki czy klakson. Kierowcy słuchający reklamy w radiu samochodowym mogliby się pomylić, co mogłoby skutkować np. wypadkiem (źródło).
Co powinien zawierać scenariusz reklamy radiowej?
Podobnie jak w przypadku reklamy wizualnej, dla reklamy radiowej bardzo ważny jest dobrze napisany scenariusz reklamy radiowej. Co powinien dokładnie zawierać?
- określenie liczby bohaterów, wraz z krótką charakterystyką (np. płeć, wiek),
- kwestie dialogowe (lub monolog),
- warstwę audio (dodatkowe odgłosy, jak muzyka, różne dźwięki czy sygnały).
W reklamie radiowej nie powinno występować więcej niż 2-3 osoby. Krótki czas oraz brak warstwy wizualnej mógłby sprawić, że większa liczba głosów mogłaby nie być dobrze rozróżniona. W efekcie może to wprowadzić w błąd.
Warto pamiętać, że dobry scenariusz reklamy radiowej powinien być przede wszystkim krótki i prosty oraz przekazywać maksimum treści w minimalnej liczbie słów. Szacuje się, że na 20-sekundową reklamę powinno przypadać nie więcej niż ok. 40-45 wyrazów. Oznacza to, że należy zrezygnować ze wszelkich zbędnych wyrażeń, które nie wnoszą do reklamy treści merytorycznej. Jak to zrobić? Na przykład rezygnując z rozbudowanych epitetów czy długich wstępów. Rozmowę dwóch osób możemy wprowadzić za pomocą dźwięku telefonu i odbieranej słuchawki lub dźwięku dzwonka i otwieranych drzwi, pomijając powitanie itp.
Jeśli zainteresował Cię ten temat, zobacz również nasz artykuł o tym, jaka powinna być dobra reklama internetowa!
Potrzebujesz scenariusza reklamy radiowej? Skontaktuj się z nami poprzez formularz i otrzymaj nasze portfolio oraz indywidualną wycenę!