fbpx

Kiedy słyszymy „SEO”, często myślimy o tajemniczych algorytmach czy działaniach wymagających umiejętności technicznych. Tymczasem zoptymalizowanie tekstu pod wyszukiwarkę nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Na początek warto wdrożyć kilka prostych zasad, dzięki którym nasz tekst nie tylko podskoczy w wynikach wyszukiwania, ale także będzie bardziej przyjazny czytelnikowi. O czym należy pamiętać, pisząc tekst pod SEO?

# 1. Pamiętaj o słowach kluczowych, ale pisz dla człowieka

Napisanie każdego tekstu SEO musisz oczywiście zacząć od określenia słów kluczowych, które mają znaleźć się w tekście. Pamiętaj jednak, że aby tekst był ciekawy, musi być napisany dla człowieka, a nie tylko pod algorytm. Google radzi już sobie z odmianą wyrazów i synonimami, dlatego „utykanie” na siłę słów kluczowych mija się z celem. Czasy niskiej jakości tekstów zapleczowych odeszły już na szczęście w zapomnienie! Dziś liczy się jakościowy content, który dostarczy czytelnikowi jakąś wartość.

# 2. Zadbaj o nagłówki – nie tylko pod SEO

Nagłówki H1-H6 to nic innego jak tytuł i śródtytuły na stronie www czy w artykule blogowym. Odgrywają one dużą rolę w optymalizowaniu tekstów pod SEO, ale nie tylko! Zadaniem nagłówków jest nawigowanie czytelnika po treści i ułatwienie jej przyswajania. Warto pamiętać, że w Internecie nie czytamy tekstów od deski do deski, dlatego nagłówki pełnią rolę nawigacji i swego rodzaju spisu treści.

# 3. Lead to najważniejszy akapit w tekście

Lead to pierwszy akapit wprowadzający w temat, umieszczony tuż pod tytułem (nagłówkiem H1). Odgrywa szczególną rolę w SEO copywritingu właśnie ze względu na swoją lokalizację w tekście. To na niego pada nasz wzrok w pierwszej kolejności. Często zdarza się, że czytelnik nie czyta już ciągu dalszego – to od leadu zależy, czy tekst go zaciekawi, czy nie. A jak napisać dobry lead? Pamiętaj o:

  • umieszczeniu w nim słowa kluczowego,
  • jasnym określeniu tematu tekstu,
  • zwrocie do czytelnika lub pytaniu retorycznym,
  • zaintrygowaniu czytelnika lub pozostawieniu niedopowiedzenia.

# 4. Bloduj, ale z umiarem

Jak już wspomniałam, teksty w Internecie czytane są wybiórczo. Po przeczytaniu tytułu, leadu i przejrzeniu śródtytułów, uwaga czytelnika w zasadzie się wyczerpuje. To jednak od nas zależy, które zdania zostaną w jego pamięci. Do tego właśnie służy formatowanie. Wyróżnienie graficzne niektórych fragmentów (np. poprzez bold, inny kolor, wybicie itp., albo poprzez użycie wypunktowań i list numerowanych) sprawia, że rzucają się one w oczy. Aby jednak osiągnąć swój cel, warto stosować to narzędzie z umiarem. Bolduj tylko najważniejsze zdania, najlepiej te, które zawierają słowa kluczowe lub ich synonimy. Nie bolduj natomiast pojedynczych wyrazów, które nic nie znaczą bez kontekstu.

# 5. Same teksty pod SEO to nie wszystko

Na koniec – pamiętaj! Nawet najlepiej napisany tekst pod SEO nic nie da, jeśli zostanie opublikowany na niezoptymalizowanej witrynie. Dlatego też w SEO bardzo ważna jest współpraca pomiędzy analitykiem, copywriterem i osobą zajmującą się www od strony technicznej.

Przeczytaj też artykuł o pozycjonowaniu na długi ogon!