Każda osoba działająca w Internecie – czy to prowadząca firmowego bloga, czy też posiadająca swoją stronę www – powinna zainteresować się SEO. Dzięki niemu nasza oferta trafia do szerszej grupy odbiorców, a tym samym wzrasta szansa na sprzedaż. Pojawia się jednak pytanie: jaką strategię pozycjonowania powinniśmy przyjąć? Szkół jest oczywiście wiele, jednak dziś chcę zwrócić uwagę na pozycjonowanie na długi ogon, czyli tzw. long tile. Czym dokładnie jest i dlaczego może przynosić dobre rezultaty?
Frazy z długiego ogona a frazy generyczne
Twoim zadaniem, jako właściciela strony internetowej, jest takie zoptymalizowanie tekstów, by odpowiadały na najbardziej prawdopodobne pytania potencjalnych klientów. Mówiąc inaczej: by przyciągały uwagę osób zainteresowanych danym tematem. Twoim celem powinna być przy tym jak najwyższa konwersja, a więc działanie klienta (np. zakup produktu, zapis na skorzystanie z usługi itp.), które powstało na skutek jego pojawienia się na naszej stronie www. W tym właśnie celu używa się fraz kluczowych, czyli – mówiąc najprościej – najczęściej stosowanych haseł przy wyszukiwaniu informacji przez użytkowników Internetu.
Frazy kluczowe możemy podzielić przede wszystkim na frazy generyczne i tzw. frazy z długiego ogona (z ang. long tile). Czym się różnią?
- Frazy generyczne są zazwyczaj krótkie i bardzo ogólne. Charakteryzują się dużą liczbą wyszukań, ale jednocześnie niskim potencjałem. Dlaczego? Używając bardzo ogólnej frazy „buty”, być może przyciągniemy dużą liczbę osób zainteresowanych zakupem butów. Jeśli jednak w naszej ofercie znajdują się buty trekkingowe na górskie wycieczki, z pewnością nic nie sprzedamy osobie, która szuka eleganckich butów na wesele. Tak więc efekt jest tylko pozorny – w rzeczywistości nic nie osiągniemy.
- Frazy typu long tile są dłuższe (zawierają min. 3 słowa), bardziej szczegółowe i zawężają obszar poszukiwań. Przykładem frazy typu long tile jest „sukienka wieczorowa z cekinami”. Prawdopodobnie nie będzie wielu użytkowników Internetu, którzy będą poszukiwali akurat tego produktu. Jednak jeśli już taka osoba się znajdzie, będzie istniało większe prawdopodobieństwo, że oferowany przez nas przedmiot trafi dokładnie w jej potrzeby.
Zaletą pozycjonowania na długi ogon jest wyższa konwersja – a więc częstsza reakcja klienta na nasze działanie. Jest to kluczowe z punktu widzenia prowadzenia biznesu, ponieważ to nie liczba czytelników naszej strony wpływa na zysk, ale właśnie liczba osób, które z czytelnika stały się klientem.
Pozycjonowanie na długi ogon – przykłady
Skąd wiedzieć, jak dobierać frazy? Pierwszym krokiem powinno być określenie naszych głównych słów kluczowych. W tym celu możemy korzystać z dostępnych (również darmowych) narzędzi, takich jak np. Semstorm. Możemy również stworzyć samodzielnie np. arkusz Excel, w którym będziemy zapisywali wszystkie przychodzące nam do głowy hasła. Następnym krokiem powinno być dookreślenie naszych głównych fraz kluczowych. Możemy robić to na kilka sposobów. Dla przykładu z ogólnej frazy „meble ogrodowe” mogą powstać setki innych fraz typu long tile, np. poprzez dookreślenie:
- materiału: meble ogrodowe drewniane, meble ogrodowe metalowe, meble ogrodowe rattanowe, meble ogrodowe z wikliny,
- koloru: meble ogrodowe czarne,
- cechy wyróżniającej: meble ogrodowe z poduszkami, meble ogrodowe ze skrzynią, meble ogrodowe z palet drewnianych, meble ogrodowe z parasolem itp.
Te przykłady można oczywiście mnożyć. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby powstałe frazy jeszcze bardziej dookreślać, tworząc np. frazę „meble ogrodowe drewniane z poduszkami”, „meble rattanowe brązowe używane” itp.
Na koniec – warto mieć na uwadze, że powstałe w ten sposób frazy kluczowe muszą odpowiadać na rzeczywiste potrzeby użytkowników Intrenetu. Podstawą jest więc tutaj dobry research i zbadanie potrzeb naszych potencjalnych klientów czy też „wejście w ich buty” i dowiedzenie się, czego mogą poszukiwać. W innym przypadku tworzenie długich, szczegółowych fraz z długiego ogona nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.