Jeśli prowadzisz firmę, rozwijasz markę osobistą lub działasz w sieci, z pewnością wiesz, jak ważne jest angażowanie Twoich odbiorców. Właśnie do tego służą social media. To na nich możemy wymieniać się doświadczeniami, dzielić ciekawostkami, udostępniać to, co nam się podoba. Tylko… jak to zrobić, aby pisać angażujące posty na social media? Odpowiedź poznasz w tym artykule!

Angażujące posty na social media – czyli jakie?

Odpowiedź na to pytanie nie jest aż tak prosta, jak mogłoby się wydawać… Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, by zwracać uwagę na liczbę polubień na Facebooku czy serduszek na Instagramie… Tymczasem lajki nie zawsze będą przekładać się na zaangażowanie odbiorców. Współczesny użytkownik Internetu jest zasypywany tak dużą liczbą informacji, że często nawet ich nie czyta, zanim zostawi uniesiony w górę kciuk. Lajk może oznaczać wyraz sympatii do danej marki, ale niekoniecznie zainteresowanie tym konkretnym tematem. 

Angażujące posty na social media, aby były skuteczne, muszą realnie wpłynąć na odbiorcę. Jak? Zachęcić go do podjęcia jakiegoś działania, np. wejścia na stronę internetową czy podzielenia się swoją refleksją. Jeden merytoryczny, wartościowy komentarz pod postem jest więc dużo bardziej miarodajny niż dziesięć lajków

Pamiętajmy również, że wielu użytkowników może prosto z social mediów przenieść się np. na naszą stronę www i to tam podjąć działanie – zostawić komentarz lub nawiązać kontakt. Post, który to sprawił, również jest angażujący, choć po zaangażowaniu nie pozostaje ślad na naszym profilu SM. 

Jak zachęcić do podjęcia działania?

Skoro wiemy już, że zaangażowanie odbiorcy może przejawiać się na różne sposoby, pora zastanowić się nad tym, które elementy tekstu mogą to zaangażowanie wzmacniać. Poniżej kilka przykładów:

  • Zwroty bezpośrednio do czytelnika. Używając formy Ty lub Wy machasz do czytelnika ręką i sygnalizujesz, że jesteś tu dla niego;
  • Pytania – nie retoryczne! Pamiętaj o zasadzie: jedno lub maksymalnie trzy pytania na jeden post. Czytelnik musi wiedzieć, o co konkretnie go pytasz. Pytanie, dla wzmocnienia siły przekazu, możesz postawić na początku oraz powtórzyć/przypomnieć je na końcu;
  • Zachęta niewyrażona wprost. Angażujące posty na social media niekoniecznie muszą posiadać bezpośrednie polecenia typu polub, skomentuj, udostępnij. Zachęć do tego czytelnika w mniej nachalny sposób. Zaintryguj go treścią – tak, aby sam chciał się nią podzielić z innymi;
  • Postaw na jakość, nie na ilość. Za długie posty nie są zbyt chętnie czytane przez internautów;
  • Obserwuj! Nie ma jednej uniwersalnej reguły. To, co sprawdzi się na jednym profilu, niekoniecznie okaże się dobre na drugim. Po pewnym czasie pisania regularnych postów na social media, zauważysz, które treści są najbardziej angażujące i wywołują najwięcej reakcji.

Warto również pamiętać o tym, aby do treści dodać grafikę, która przyciąga zainteresowanie odbiorców. Uwaga! Samo przyciągnięcie zainteresowania to nie wszystko! Tę uwagę trzeba jeszcze utrzymać – i do tego właśnie służą treści. 

Zobacz też artykuł: Komunikacja na social mediach.

Facebook