Firma nie może istnieć, jeśli nie ma klientów. To właśnie klienci sprawiają, że firma może działać i się rozwijać. A co jeśli nie masz klientów lub masz ich zbyt mało? W takim wypadku warto rozpocząć pozyskiwanie klientów w Internecie lub, jeśli już to robisz, przejrzeć swoje dotychczasowe działania w tym zakresie. Istnieje szereg sposobów zdobywania klientów w sieci. Każdy z nich charakteryzuje się innym sposobem działania. Czasem na wyniki tych działań trzeba czekać dość długo (tak jest chociażby w przypadku pozycjonowania). Jednak jest jeden rodzaj działań w Internecie, który przynosi niemalże natychmiastowe efekty w postaci nowych klientów. Są to reklamy płatne. O tym, jak pozyskiwać klientów dzięki reklamie w Internecie, opowiada dziś Sylwia Miłosz, specjalistka ds. e-mail marketingu.

Uwaga! Artykuł ma na celu wskazać jedynie podstawowe różnice między różnymi formami reklamy. W indywidualnych przypadkach warto skontaktować się ze specjalistą, który pomoże odpowiednio zoptymalizować ustawienie reklam oraz wskaże wszelkie dodatkowe różnice, uzależnione od indywidualnej sytuacji danego klienta.

Czym jest płatna reklama?

Płatna reklama to kampanie linków sponsorowanych lub kampanie bannerowe wyświetlane w określonym miejscu w Internecie i w określonym czasie. Możemy wyróżnić kilka rodzajów reklam płatnych w zależności od typu płatności za nie. Najbardziej popularne i efektywne są reklamy PPC (ang. Pay Per Click) / CPC (ang. Cost Per Click), w których płaci się dopiero w momencie, gdy użytkownik w nią kliknie. Innym sposobem płatności za reklamy jest CPM (ang. Cost Per Mille), co oznacza płatność za 1 tysiąc wyświetleń. Taki sposób płatności występuje w reklamach stricte zasięgowych (budujących świadomość marki).

Ogromną przewagą reklamy płatnej w Internecie jest dostęp do statystyk. Kampanie bannerowe i kampanie linków sponsorowanych są mierzalne i policzalne. Oznacza to, że dostarczają twardych danych, które możesz analizować i na ich podstawie optymalizować reklamy, by przynosiły jak najwięcej korzyści.

Pojedynek gigantów: Google Ads vs Facebook Ads

W Internecie istnieją dwa główne ekosystemy reklamowe: Google Ads (dawniej AdWords) oraz Facebook Ads. Każdy z systemów jest rozbudowany i oferuje szereg rozwiązań ułatwiających dotarcie do klienta.

W ramach Facebook Ads możesz wyświetlać swoje reklamy w poniższych miejscach:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • Messenger.

Natomiast w ramach Google Ads możesz wyświetlać reklamy:

  • w wyszukiwarce Google,
  • w Gmailu (webowy program pocztowy Google),
  • na YouTubie,
  • w mapach Google,
  • na stronach współpracujących z Google (Google Display Network – GDN).

Reklamy na Facebooku i w Google – czym się różnią?

Załóżmy, że podjęłaś/podjąłeś już decyzję o tym, by zainwestować w płatne reklamy w Internecie. Pozostaje Ci dokonać wyboru systemu reklamowego. Który z nich jest wygodniejszy, a przede wszystkim bardziej skuteczny? Tu opinie są mocno podzielone. Z mojego doświadczenia wynika, że wszystko zależy od branży, w której działa dana firma. Niemniej, jeśli budżet Ci na to pozwala, warto prowadzić działania reklamowe w obu systemach, a następnie porównać wyniki.

Główną różnicą między tymi systemami reklamowymi jest moment wyświetlenia reklamy. Reklamy w Google pokazują się dopiero w momencie wpisania przez użytkownika słowa kluczowego do wyszukiwarki oraz odpowiadają temu słowu kluczowemu. Przykład: gdy wygooglujesz „mechanik Warszawa”, w wynikasz wyszukiwania pokażą Ci się reklamy odpowiadające temu zapytaniu. Nie znajdziesz tam reklam dotyczących np. piekarni w Krakowie.

Reklamy na Facebooku mają inny mechanizm działania. Wyświetlają się bez jakiejkolwiek intencji zakupowej użytkownika i są oparte najczęściej na zainteresowaniach. Scrollując Facebooka lub Instagrama możesz wcale nie mieć ochoty oglądać reklam, ale one i tak tam są. Z drugiej strony, działanie reklam na Facebooku jest zbieżne z zasadą „rozgrzewania” użytkownika, która mówi, że użytkownik podejmie decyzję o zakupie, gdy zobaczyć reklamę ok. 7 razy.

Co zrobić, by reklamy płatne przynosiły efekty?

Trzeba je robić z głową. Bardzo łatwo można przepalić budżet, jeśli reklama jest źle zaplanowana lub optymalizowana. Bardzo istotne jest również zaprojektowanie odpowiedniego lejka sprzedażowego. Lejek sprzedażowy w dużym skrócie to proces „rozgrzewania ludzi, by zachęcić ich do kupna. Dzięki przemyślanemu lejkowi sprzedażowemu, każda z reklam płatnych ma swój z góry ustalony cel, miejsce i czas trwania, przez co są bardziej efektywne. Jednak bądźmy ze sobą szczerzy, dogłębne poznanie ekosystemu reklam płatnych w Internecie oraz ich umiejętne ustawianie i optymalizowanie wymaga czasu i wysiłku. Wielu przedsiębiorców nie chce samodzielnie tego robić z uwagi na brak czasu lub obawę przed przepaleniem budżetu. Jest jednak na to sposób: można powierzyć pieczę nad reklamami płatnymi doświadczonym specjalistom, np. freelancerowi lub agencji reklamowej.

Używaj reklam płatnych z głową. Testuj różne rozwiązania, sprawdzaj wyniki, odrzucaj to, co nie działa. E-marketing w dużej mierze opiera się właśnie na sprawdzaniu różnych sposobów dotarcia do grupy docelowej. A dzięki temu, że masz dostęp do statystyk reklam, możesz sprawdzić, które rozwiązania są efektywne i je kontynuować, a które nie. Jeśli ktoś Ci oferuje sprawdzoną receptę na zdobycie klientów w sieci to a) ściemnia lub b) nie ma dostatecznie dużej wiedzy. Warto pamiętać, że reklama płatna w Internecie nie jest jedynym sposobem dotarcia do potencjalnych klientów. Warto ją włączyć w poczet działań e-marketingowych swojej firmy, ale nie można się ograniczać tylko do niej.

Jest to wpis gościnny, którego autorką jest Sylwia Miłosz, specjalistka ds. online marketingu. Wspiera przedsiębiorczynie w zdobywaniu klientów w Internecie, by miały czas na to, co dla nich ważne.

Facebook