Copywriting stale się rozwija, a co za tym idzie – coraz więcej osób chce zarabiać na pisaniu i jest zainteresowanych rozpoczęciem swojej przygody w tej branży. Jednak wielu z nich czuje się na początku zagubionych i nie wie, jak znaleźć swoje pierwsze płatne zlecenia. Jeśli Ty jesteś jedną z tych osób, to koniecznie przeczytaj!
Copywriting, czyli jak zarabiać na pisaniu?
Copywriting można określić jako „pisanie na zlecenie”. Rodzajów tekstów jest dużo, a copywriter – czyli osoba zajmująca się pisaniem – w zależności od wybranej niszy, oprócz tzw. „lekkiego pióra” powinien posiadać także odpowiednią wiedzę. Aby zarabiać na pisaniu, copywriter najczęściej tworzy teksty SEO lub pisze posty na social media, a oprócz tego może zajmować się również m.in.:
- artykułami blogowymi i eksperckimi,
- tekstami sprzedażowymi,
- opisami produktów do sklepów online,
- treściami do mailingów,
- wymyślaniem haseł, sloganów, nazw marek,
- pisaniem scenariuszy reklam.
Jak widać – praca copywritera może być bardzo różnorodna. Zanim więc zaczniesz zarabiać na pisaniu, zastanów się najpierw, jaka dziedzina Cię interesuje i o czym chciałbyś pisać. Stwórz swoje portfolio i rozpocznij poszukiwania swoich pierwszych zleceń!


Jak szukać zleceń?
Jeżeli potrafisz pisać ciekawe teksty i chcesz zacząć zarabiać na pisaniu, to możesz niemalże od razu szukać pierwszych zleceń! Początki mogą być trudne, jednak jak tylko zdobędziesz pierwsze doświadczenia, na pewno będzie Ci już łatwiej dalej działać w tej branży.
W tej pracy najważniejsza jest praktyka! Zacznij działać od razu, z tym, co na ten moment potrafisz, a reszty nauczysz się w trakcie!
Znalezienie pierwszych zleceń nie jest tak ciężkie, jak może się wydawać. Nie warto więc wciąż pisać „do szuflady”, należy zająć się poszukiwaniami. Zleceń możesz poszukać np. na stronach typu Useme lub w grupach na Facebook’u związanych z copywritingiem. Dobrą opcją jest także zgłoszenie się do agencji reklamowej lub po prostu popytanie wśród znajomych, czy nie potrzebują pomocy np. w poprowadzeniu fanpage’a na Facebooku itp.
To właśnie dzięki takim zleceniom dostaniesz motywację finansową do dalszej pracy, a także będziesz doskonalić swój warsztat, szlifując swoje umiejętności i zdobywając doświadczenie. Wraz ze zdobytą wiedzą będziesz mógł podwyższać swoją stawkę i tym samym zarabiać na pisaniu więcej.
Aby jednak zdobyć zlecenie, należy posiadać portfolio. Może mieć różną formę, np. PDF-a lub pliku graficznego. Możesz również zamieścić link do dokumentu na dysku Google lub link do strony internetowej, na której umieścisz swe przykładowe teksty. Tworząc portfolio musisz pamiętać, że nie możesz tam zamieścić tekstów, co do których miałeś podpisaną umowę o poufności. Optymalna liczba tekstów w portfolio to ok. 2-5.
Zobacz też Q&A na temat tego, jak zostać copywriterem!