fbpx

Chcesz zarabiać na pisaniu? A może dopiero niedawno dowiedziałeś się, że taka praca w ogóle istnieje i zastanawiasz się, jak zostać copywriterem? Przygotowałam dla Ciebie odpowiedzi na najczęstsze pytania, jakie pojawiają się wokół tego tematu.

Czy każdy może zostać copywriterem?

Technicznie rzecz biorąc – tak. Nie ma określonej ścieżki edukacji ani narzuconych odgórnie kwalifikacji. Aby jednak zostać dobrym copywriterem warto posiadać pewne umiejętności. Do najważniejszych z nich należy tzw. lekkie pióro. Co to w rzeczywistości oznacza? Jest to łatwość w przelewaniu myśli na papier. Jako copywriter będziesz pisać kilka do kilkunastu tekstów dziennie. I to codziennie. Pisanie musi sprawiać Ci więc przyjemność. Bardzo ważna jest również doskonała znajomość języka polskiego. Na blogach i stronach www aż roi się od tekstów, których poprawność językowa pozostawia wiele do życzenia. Profesjonalny copywriter, oddając klientowi tekst, musi być pewien, że jest on wolny od błędów. Wśród innych ważnych cech warto wymienić również: skrupulatność i przywiązanie do detali, umiejętność wykonywania dobrego researchu, dobrą organizację pracy, a także kreatywność.

Jak zostać copywriterem?

Aby zostać copywriterem, potrzebujesz kilku rzeczy: umiejętności pisania, portfolio oraz pomysłu na to, jak zdobędziesz klientów. Najtrudniejszy jest punkt pierwszy. Jeśli nie urodziłeś się z wrodzonym talentem do pisania – oczywiście nic straconego. Jest to umiejętność, którą można wyćwiczyć, choć oczywiście zajmie to trochę czasu. Zainteresowane osoby zapraszam na moją facebookową grupę: Pisz lepiej. Copywriting dla każdego!

Warto również pamiętać, że warsztat rodzi się w praktyce. Konieczne jest więc poświęcenie czasu na rozwój. O tym, jak zbudować portfolio i zdobyć klientów, opowiem już wkrótce w osobnym artykule.

Gdzie może pracować copywriter?

Choć zawód copywritera kojarzy się najczęściej z freelancingiem, warto wiedzieć, że copywriterzy bywają również zatrudniani na umowę zlecenie lub umowę o pracę i pracują w biurach agencji reklamowych. Część z nich prowadzi również własną działalność gospodarczą. Dróg jest wiele, warto więc zastanowić się już na początku, która z nich będzie Ci najbardziej odpowiadała.

fot. Marzena Bloch Fotografia

Czy copywriter musi znać języki obce?

I tak, i nie. Pamiętaj, że komunikatywna znajomość języka to nie to samo, co pisanie w tym języku artykułów tematycznych. Copywriterzy piszą zazwyczaj w jednym określonym języku, ewentualnie kilku – ale tylko wtedy jeśli ich znajomość języka jest naprawdę dobra (min. C1). Jeśli chcesz być copywriterem piszącym po polsku, znajomość np. języka angielskiego może przydać się jedynie to czytania tekstów źródłowych przy wykonywaniu researchu.

Czy copywriter musi mieć wykształcenie wyższe?

Nie. Jak wspomniałam w pierwszym pytaniu, nie istnieje żadna konkretna ścieżka edukacji, którą należy przejść, aby zostać copywriterem. To nie ukończone kierunki studiów świadczą o copywriterze, ale jego warsztat pracy.

No więc: jak zostać copywriterem?

Dróg jest kilka, polecam jednak na początek:
• Wybrać dobry kurs copywriting lub skorzystać z darmowych treści dotyczących pisania i dowiedzieć się na temat tej pracy jak najwięcej;
• Pisać, pisać i jeszcze raz pisać – cały czas ćwiczyć warsztat. Zanim zbierzemy pierwsze zlecenia, możemy samodzielnie wybierać tematy do napisania;
• Skorzystać z praktyk lub znaleźć agencję, która przyjmie na staż i nauczy podstaw; opcjonalnie poprosić o pomoc znajomego copywritera, który w zamian za pomoc da wskazówki, co poprawić lub jak dalej ćwiczyć;
• Zacząć jak najwcześniej zbierać portfolio.

Mam nadzieję, że powyższe odpowiedzi rozwieją Wasze wątpliwości. Zapraszam również do zadawania dodatkowych pytań w komentarzach! A jeśli interesuje Cię ten temat, przeczytaj artykuł: Jak zostałam copywriterką? Moja historia.