fbpx

W pierwszej części tego wpisu odpowiedziałam na pytanie, kim jest copywriter. Dziś podzielę się z Wami moją własną historią i powiem, jak krok po kroku wyglądała moja droga do zostania copywriterką, a następnie otwarcia własnej firmy, której jednym z głównych usług jest właśnie copywriting. Przedstawię też rady dla początkujących copywriterów. Gotowi? To zaczynami!

Copywriter – czy liczy się wykształcenie?

W czasach, kiedy ja rozpoczynałam studia, żadna publiczna uczelnia nie oferowała kierunku „copywriting”. Wtedy też postrzegałam copywriting nie jako profesję, z której można by się na stałe utrzymywać, czy na której można by oprzeć swój biznes, ale raczej formę dorobienia przez studentów filologii polskiej.  Wybrałam zawód redaktora i z myślą, że zostanę kiedyś redaktor naczelną jakiejś dużej gazety czy czasopisma, rozpoczęłam pierwszą pracę w wydawnictwie prawno-oświatowym. Po kilku latach „tułaczki” po różnych wydawnictwach, zdecydowałam o zmianie branży. Tak trafiłam na studia podyplomowe Public Relations, po których planowałam rozpocząć pracę w agencji marketingowej, np. jako specjalista ds. reklamy lub PR-u.

Konkludując, studia polonistycznie oraz podyplomówka z PR-u bardzo mi pomogły w tym, aby stać się profesjonalnym copywriterem. Dzięki nim miałam możliwość wyćwiczyć kluczowe umiejętności potrzebne w tym zawodzie (więcej o nich pisałam w artykule „Copywriter – kim jest i czym się zajmuje”). Polecam Ci te kierunki, jeśli myślisz o zawodowym pisaniu dla innych, choć oczywiście nie jest to konieczność, ale opcja.

Teoria

W moim przypadku również cenną pomocą okazała się praca w wydawnictwach. Skrupulatność i dokładność ceniona na stanowisku redaktora, to cechy, które również powinien mieć copywriter. Jednak kluczową umiejętnością, którą zdobyłam pracując jako redaktor, była… konieczność skracania tekstów! Mało kto zdaje sobie sprawę, że w pracy copywritera jedną z największych trudności bywa ujęcie maksimum treści w określonym limicie znaków.

To właśnie w trakcie pracy w wydawnictwie zaczęłam interesować się tematem SEO. Copywriting był początkowo jedynie moim zainteresowaniem i sposobem na dodatkowy zarobek. Sposób, w jaki rozpoczęła się moja przygoda z tym tematem, był bardzo prosty. Znalazłam podstawowy kurs SEO w Internecie (niestety już niedostępny, jednak z pewnością znajdziesz wiele podobnych), zawierający rady dla początkujących copywriterów, który „przerobiłam” w jeden weekend. Tyle wystarczyło, żeby przyswoić teorię. Zrozumiałam, czym jest pozycjonowanie i poznałam elementy, które wpływają na algorytm Google. Skorzystałam również z dwóch kursów na LinkedIn (są wyłącznie w języku angielskim, ale polecam je wszystkim, którzy znają ten język). Czy już znałam się na SEO? Nie, w tamtym momencie wiedziałam tylko dość ogólnie, na czym polega… Wiedza teoretyczna byłaby jednak niczym, gdyby nie…

…Praktyka i doświadczenie!

Niemal każdy copywriter zaczyna od pracy na portalach umożliwiających łączenie zleceniodawców i zleceniobiorców, jak np. Good Content czy Useme. Nie uważam, żeby była to zła opcja, ale na początek szczerze polecam współpracę zdalną z agencją. Dlaczego? Ponieważ większość agencji oferuje przeszkolenie dla nowych copywriterów oraz materiały z wytycznymi, na co należy zwracać uwagę. Nie miałam trudności, aby na portalu z ogłoszeniami o pracę znaleźć odpowiadającą mi ofertę. Prawdopodobnie moim atutem było to, że wcześniej byłam autorką artykułów w kilku czasopismach, miałam więc doświadczenie w pisaniu. Jeśli takiego doświadczenia jednak nie masz, warto po prostu poświęcić chwilę na stworzenie swojego własnego portfolio, pisząc na kilka wybranych tematów, aby móc pochwalić się próbką tekstów.

Model pracy był prosty: pracowałam zdalnie, w czasie, który mi odpowiadał i wybierałam tyle tekstów tygodniowo, ile chciałam i mogłam napisać. Poprawki osoby prowadzącej szybko wykluczyły moje początkowe błędy, które wynikały z braku doświadczenia. Zaczęłam pisać opisy produktowe i artykuły SEO na blogi. Przeszłam przez wszelkie możliwe branże, od beauty, przez gastronomię, po budownictwo i motoryzację😉. Dobre nawyki bardzo szybo weszły mi w krew i z miesiąca na miesiąc mogłam pisać coraz szybciej, a co za tym idzie – więcej. Z czasem popełniałam też zdecydowanie mniej błędów.

Etat czy freelancing?

Po tak zdobytym cennym doświadczeniu na dorywczej pracy, trafiłam do agencji reklamowej na etat copywritera. Tak copywriting stał się moim głównym zajęciem. Czym praca ta różniła się od poprzednich zleceń? Tym, że poszerzyła ona moje zadania o pisanie scenariuszy reklam i tekstów lektorskich, wymyślanie haseł reklamowych i prowadzenie social mediów. Jako copywriter uczestniczyłam również w planach zdjęciowych w trakcie nagrywania napisanych przeze mnie scenariuszy. Doświadczenie to nauczyło mnie, jak tworzyć scenariusze, aby lepiej dostosować tekst pisany do późniejszej realizacji filmowej! Z resztą – o moim doświadczeniu pracy w agencji z pewnością jeszcze kiedyś opowiem, bo jest to historia na inną okazję.

Wielu copywriterów to przedsiębiorcy lub freelancerzy. Wybierając zawód copywritera, warto zastanowić się, czy chcesz traktować go jako pracę dorywczą czy główną, a także, czy celować będziesz w etat w agencji czy zlecenia zdalne. Wiem jedno:  możliwości jest naprawdę sporo! W moim przypadku wszystkie moje wcześniejsze doświadczenia zawodowe złożyły się na to, abym teraz mogła – z wielką pasją – prowadzić Mint Concept!😊

Rady dla początkujących copywriterów

Z pewnością każdy z Was jest w innej sytuacji niż ja, kiedy zaczynałam pracę copywritera.  Być może skończyłeś zupełnie inne kierunki studiów lub wydaje Ci się, że nie masz podstaw, by zacząć. Moje rady to:

  1. Po prostu zacznij! Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na drogie kursy, zbierz informacje z blogów, stron internetowych, podcastów czy darmowych e-booków. To naprawdę wystarczy na początek.
  2. Przygotuj swoje portfolio. Jeśli jeszcze nigdy z nikim nie pracowałeś, samodzielnie wybierz kilka tematów (najlepiej z różnych branż). Inspiracji możesz poszukać np. na blogach) i napisz swoje pierwsze teksty.
  3. Zdobądź pierwsze zlecenia. Gdzie? Np. szukając ogłoszeń na grupach facebookowych, portalach z ogłoszeniami o pracę czy portalach stricte poświęconym poszukiwaniu zleceń copywriterskich. Możesz sam wystawić ogłoszenie na jednej z grup lub umówić się na współpracę z innym copywriterem.

Reszta przyjdzie z czasem! Jeśli interesuje Cię ten temat, zapraszam również do lektury pierwszej części tego tekstu. A jeśli masz pytania, serdecznie zapraszam do zostawiania komentarzy 😊