fbpx

Nadszedł właśnie ten moment, kiedy zdecydowałeś, że potrzebna Ci strona internetowa. Świetnie! W Internecie znajdziesz tysiące poradników, jak zbudować taką stronę samodzielnie, a także tysiące firm, które chętnie zrobią to za Ciebie. Jednak niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zlecić wykonanie strony osobie z zewnątrz czy też sam się tego podejmiesz, warto znać kilka istotnych zasad. Bo witryna internetowa musi nie tylko ładnie wyglądać, ale też spełniać kilka ważnych funkcji. O tym, jak zrobić dobrą stronę internetową, przeczytasz w poniższym artykule gościnnym, przygotowanym przez Alicję Pasternak.

Funkcja i typ witryny

Po pierwsze zadaj sobie kilka istotnych pytań, np.: jaka będzie podstawowa funkcja Twojej witryny: informacyjna (prezentacja firmy, krótka oferta, mapka z lokalizacją) czy transakcyjna? Czy ma to być prosta strona typu One Page, czy też rozbudowana witryna z wieloma podstronami i dwustopniowym menu (Multi Page)? Strona-wizytówka, strona firmowa, korporacyjna, blog, sklep, landing page (strona docelowa)? Czy może kilka w jednym? Im bardziej złożona strona, tym więcej czasu potrzebujesz na jej dobre zaprojektowanie.

Odbiorca witryny

Zastanów się do jakich odbiorców przede wszystkim chcesz trafić. To pomoże Ci przy wyborze kolorów, fontów, grafik na stronę. Przykładowo: załóżmy, że masz firmę oferującą kierowcom wykonanie prawa jazdy kategorii C. Czy Twoja oferta będzie skierowana do samotnych matek wychowujących dwójkę dzieci? Mało prawdopodobne. Nie zasypuj więc strony artystycznymi fontami typu ball-end-serif (litery zakończone kuleczkami), script (ozdobne fonty) czy handwriting (imitującymi odręczne pismo) – nie będą spójne z tym, co chcesz przekazać i sprzedać, dziecinnym słownictwem i pastelowymi kolorami. Jeśli jeszcze nie wiesz, kto jest Twoją grupą docelową lub tzw. idealnym klientem, postaraj się najpierw ustalić tę kwestię. Na dalszych etapach ta wiedza będzie Ci niezbędna.

Jak poruszać się po stronie?

Kolejne bardzo ważne pytanie, które powinieneś sobie zadać to: jak odbiorca ma się poruszać po mojej witrynie? OK, powiedzmy sobie teraz, że Twój potencjalny klient właśnie trafił na Twoją witrynę. Co zobaczył najpierw? Czy u góry strony odnalazł Twoje logo i podstawowe informacje o stronie? Czy łatwo odnalazł dane kontaktowe, dane logowania? Świetnie! Zastanów się jaką wirtualną drogą chcesz go dalej poprowadzić po swojej stronie. Czy odbiorca ma najpierw obejrzeć ofertę, a potem dokonać zakupu? Postaraj się tak rozmieścić poszczególne elementy strony, aby potencjalny klient nie został „wyprowadzony w pole”. Przykładowo: masz sklep internetowy sprzedający męskie koszule. Jeśli w głównym menu lub w pierwszym segmencie strony od razu zaczniesz reklamować swój blog o modzie, możesz niechcący tam przekierować odbiorcę, który wsiąknie w czytanie artykuły, ale… nic nie kupi. Odnośnik do bloga możesz zamieścić np. w dolnym menu.

Social media

Większość firm, poza firmową witryną tworzy i prowadzi także firmowe konta w social mediach. Warto powiązać je ze sobą. Jak to dobrze zrobić? Uważaj na to, gdzie zamieszczasz ikonki kierujące do Facebooka czy Instagrama. Choć często się to zdarza, nie jest dobrą praktyką zamieszczanie ikonek social mediów u góry witryny (obok głównego menu) – istnieje duże ryzyko, że odbiorca kliknie w nie jeszcze ZANIM zapozna się z treścią Twojej strony www, a wtedy z dużym prawdopodobieństwem zaginie w odmętach fejsbukowego szaleństwa, a o Twojej stronie zupełnie zapomni. Spróbuj je dodać, ale w innym miejscu np. w stopce lub dolnym menu.

Mów odbiorcy, co ma robić

Na (prawie) każdej witrynie niezbędne są tzw. przyciski typu CTA (call-to-action, czyli wezwanie do działania). Chcesz, żeby odbiorca coś kupił? Dodaj przycisk z hasłem „Kupuję”. Chcesz, aby zapisał się do newslettera lub zarezerwował miejsce na webinarze? Dodaj przycisk z hasłem „Zapisz mnie” lub „Rezerwuję miejsce”. Pamiętaj, aby przyciski CTA umieszczać w odpowiednich do tego miejscach. Nie atakuj odbiorcy od razu, gdy tylko kliknie na Twoją stronę. Najpierw opowiedz o produkcie, pokaż ofertę, a na końcu zachęć do dodania produktu do koszyka.

Różne formy kontaktu

Zapewnij odbiorcom różne możliwości kontaktu z Tobą: formularz kontaktowy, chatbox, mail, telefon, adres siedziby/biura (zależy od specyfiki Twojej branży), Messenger, WhatsUp. W tym przypadku im więcej możliwości, tym lepiej.

Różne formy prezentowania treści na stronie

Gdy Twoja strona wieje nudą, odbiorcy szybko z niej uciekają. Nie zasypuj ich więc dużą ilością niesformatowanego tekstu. Jeśli masz do przekazania dużo ważnych treści, zrób to umiejętnie. Może niektóre informacje można pokazać na wykresie? W tabeli? Stworzyć infografikę? Krótkie wideo? Opcji jest tutaj dużo, ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność!

Responsywność

Podczas budowy strony stosuj poziome segmenty, a poszczególne elementy (zdjęcia, wideo, tabele) w poszczególnych blokach ustawiaj środkowo – taki sposób budowy strony wpływa na jej przejrzystość i responsywność (układ i wygląd strony będą się ładnie i czytelnie prezentowały niezależnie od wielkości ekranu).

Fonty

Czy czcionki zastosowane na Twojej witrynie mają odpowiednią wielkość? Czy wykorzystujesz czcionki bezszeryfowe, które zapewniają lepszą czytelność osobom niedowidzącym? Czy tekst ma odpowiedni współczynnik kontrastu? Jeśli już zdecydowałeś się na konkretny font – bądź konsekwentny! Stosuj go zarówno na stronie głównej, jak i pozostałych podstronach, dzięki temu unikniesz chaosu i nadmiaru bodźców, a strona stanie się bardziej elegancka, czytelna i… przewidywalna, co w tym przypadku jest plusem 😊.

Logo

Pamiętaj o zamieszczeniu logo – odpowiednim miejscem będzie lewy górny róg Twojej witryny. Logo powinno być „klikalne” i kierować do strony głównej.

Nazewnictwo

Upewnij się, że wszystkie kategorie z rozwijalnego menu są opisane jasno i jednoznacznie. Ta sama zasada dotyczy podstron Twojej witryny i wszelkich linków znajdujących się na stronie (warto, by ich nazwa sugerowała dokąd kierują).

Mam nadzieję, że ta garść porad pomoże Ci w utworzeniu pięknej i użytecznej strony internetowej – niezależnie od tego, czy już jakąś masz, czy zaczynasz swój projekt od zera. Powodzenia!

O autorce:

Alicja Pasternak – wirtualna asystentka, social media manager i specjalistka WordPressa. Doświadczenie zawodowe i kompetencje zdobyła w agencjach doradztwa personalnego, prywatnych placówkach edukacyjnych oraz na licznych kursach. Obecnie właścicielka firmy Biznes Wirtualnie.