Tworząc treści marketingowe, na samym początku należy podjąć decyzję, do kogo będą one kierowane. Do tego właśnie potrzebne jest określenie, kim jest persona. W marketingu istotne jest to istotne, ponieważ stworzenie wizerunku adresata pozwoli lepiej dostosować pod niego treści i sprawniej nawiązać komunikację.

Persona w marketingu – kim w zasadzie ona jest?

Persona w marketingu to stworzony przez nas wizerunek naszego modelowego klienta (czytelnika, odbiorcy usług itp.). Jaki jest cel jej określenia? To przede wszystkim doprecyzowanie, jakie cechy posiada nasz potencjalny klient, kim jest i gdzie możemy go znaleźć. Dzięki temu komunikacja marketingowa będzie bardziej dostosowana do potrzeb rynku, a co za tym idzie – bardziej efektywna i przynosząca zysk.

Jakie dane na temat naszej persony powinniśmy określić? Przede wszystkim:

  • wiek,
  • płeć,
  • miejsce zamieszkają,
  • zainteresowania,
  • wykształcenie.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nasza persona miała również imię, konkretny wygląd, cechy charakteru itp. Im więcej cech zostanie dookreślonych, tym większa możliwość dostosowania komunikatu marketingowego pod naszego klienta.

Jakie są korzyści z określenia persony?

Kiedy tworzymy treści marketingowe, naszym celem jest nie tyle dotarcie do jak największej liczby osób, ale raczej precyzyjne trafienie w naszą grupę docelową. Określając personę, zyskujemy możliwość dostosowania nie tylko samej treści, ale także kanału komunikacji. Dzięki temu nasz przekaz nie tylko może się podobać, ale także sam sposób jego przekazywania jest atrakcyjniejszy i efektywniejszy.

Skąd czerpać dane do stworzenia persony? Przede wszystkim wykorzystując informacje z własnej strony internetowej czy profili społecznościowych. Znajdziemy tam wskazówki, kim są osoby je odwiedzające. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, co lubią (lub nie) nasi odbiorcy.

Aby wizerunek persony był rzetelny i pełny, warto uzupełniać i aktualizować go systematycznie. Istotne również mogą okazać się nie tylko same zainteresowania odbiorców, ale także ich potrzeby, oczekiwania czy obawy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć kilka person.

Przeczytaj też nasz wpis na temat tego, jak nazwać swoją firmę!

Jeśli potrzebujesz profesjonalnych tekstów na www i social media, pisanych specjalnie pod Twoje inywidualne potrzeby i w oparciu o spójną strategię marketingową, zapraszamy do kontaktu!

Facebook