Wielu z nas kojarzy markę osobistą głównie z politykami, celebrytami czy ekspertami wypowiadającymi się w telewizji na różne poważne tematy. Tymczasem markę osobistą może mieć zarówno Robert Lewandowski, jak i pracownik korporacji. Co więcej – w dzisiejszych czasach jej budowanie jest niemal koniecznością! Sprawdź, czym jest marka osobista i jak ją budować.

Marka osobista – czym jest?

Na markę osobistą pracujemy każdego dnia. Dotyczy to zarówno osób prowadzących swój biznes, twórców internetowych, pracowników etatowych, freelancerów. Co ważne, pracujemy na nią niezależnie od tego, czy jesteśmy tego świadomi, czy nie.

Prowadząc świadome działania, np. w Internecie (publikując treści na social mediach, prowadząc bloga itp.), możemy pozycjonować się np. jako specjaliści, profesjonaliści, eksperci w danej dziedzinie itp. To właśnie nasza marka osobista sprawia, że możemy mieć wyższe stawki niż konkurencja czy też dostać wymarzoną posadę, nawet jeśli mamy podobne kwalifikacje do innych.

Nasze zachowania, np. rodzaje publikowanych zdjęć, zachowanie podczas wydarzeń offline, to jak traktujemy współpracownik itp., mogą wywoływać również negatywne konotacje. Przykładowo odbiorca może nas postrzegać jako osoby nieautentyczne, nieprofesjonalne czy nastawione wyłącznie na szybki zysk.

Dużo trudniej jest zapracować sobie na zaufanie odbiorców czy klientów, niż je mozolnie zbudować.

Jak budować markę osobistą?

Przede wszystkim należy pamiętać, że personal branding to działania długofalowe. Zdecydowanie różnią się od reklamy, w przypadku której efekty mogą być widoczne dużo szybciej, ale jednocześnie kończą się wraz z ustaniem kampanii reklamowej.

Jak zabrać się za budowanie marki osobistej? Pytania, jakie możesz sobie zadać na początku, to np.:

  • „Jakie wartości chcę promować moimi działaniami?”,
  • „Co jest moim wyróżnikiem na tle konkurencji”,
  • „W czym się specjalizuję? W czym jestem ekspertem”,
  • „Z czym chcę być kojarzony?”,
  • „Jakie emocje/uczucia chcę budzić w odbiorcach” itp.

Pamiętaj! Odbiorca wykryje Twój fałsz, np. wówczas, jeśli deklarowane przez Ciebie wartości nie będą zbieżne z działaniami. W Internecie można napisać praktycznie wszystko, ale współczesny odbiorca na pewno szybko zorientuje się, że jesteś nieautentyczny!

Zobacz też nasz artykuł: Czym jest brandbook!

Facebook