fbpx

Podstawą spójnej strategii komunikacji wizualnej firmy jest tzw. brandbook (znany również pod nazwą „księga znaku”). Jest to instrukcja umożliwiająca zachowanie spójnego wizerunku marki. Zobacz, do czego jest on potrzebny Twojej firmie!

Brandbook – do czego jest potrzebny marce?

Brandbook jest dla grafiki tym, czym dla tekstów jest księga stylu, o której więcej przeczytasz w naszym ostatnim artykule. Startowanie ze stroną internetową (lub wdrożenie nowej strony po rebrandingu) w momencie, gdy nie masz ustalonych zasad komunikacji wizualnej, jest… strzałem w kolano. Prędzej czy później i tak będziesz musiał wrócić do tego miejsca i wykonać odpowiednią pracę. Poprawki związane ze zmianami na stronie mogą jednak więcej kosztować!

Oczywiście, jeśli jesteś małą firmą, dopiero rozpoczynającą swoją przygodę na rynku, zamówienie profesjonalnego brandbooka może nie leżeć w granicach Twoich możliwości. W takim wypadku spróbuj przynajmniej przygotować moodboard (czyli tablicę inspiracji) lub po prostu spisać zasady komunikacji wizualnej Twojej firmy. Istotne jest jednak, by z góry określić jasne zasady komunikacji wizualnej, co pozwoli zapanować nad wizualnym chaosem.

Z czego składa się brandbook?

W brandbooku powinny znaleźć się obowiązkowo trzy następujące elementy:

  • logo – jego konstrukcja, proporcje, elementy (logotyp, motto), pole ochronne, dopuszczalne warianty;
  • typografia – kroje pisma, skład tekstu;
  • paleta kolorów firmowych – zasady ich stosowania, hierarchia (główny i poboczne), dopuszczalne sposoby łączenia kolorów.

Dodatkowo brandbook należy poszerzyć o informacje np. na temat:

  • stylu i rodzaju materiałów graficznych (zdjęcia własne, zdjęcia stockowe, grafika, ikony, ilustracja itp.);
  • layoutu materiałów promocyjnych, papieru firmowego, wizytówek czy nawet wystawianych przez firmę faktur;
  • składu postów do social mediów itp.

Brandbook powinien również przedstawiać misję i wartości marki oraz sposób, w jaki widoczne są one w identyfikacji wizualnej (co zapewnia spójność Twoich działań i autentyczność. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o najczęstszych błędach w grafice na stronach www). Warto pamiętać, że dobrze zaprojektowany brandbook spaja markę w świecie on-line (strona www i social media) i off-line (materiały drukowane).