Wiele firm, które dopiero rozpoczynają swoją podróż przez krętą drogę biznesu, wpada w pułapkę chaosu i braku spójnej strategii komunikacji wizualnej. Pamiętaj: jak Cię widzą, tak Cię piszą! Jeśli wrzucasz przypadkowe grafiki na stronę www i zamawiasz logo u grafika, twierdząc, że na tym kończy się Twoja rola w budowaniu wizerunku firmy – jesteś w błędzie! Logo i grafiki na www są oczywiście potrzebne, ale to tylko jeden z wielu elementów identyfikacji wizualnej marki!

Zacznijmy jednak od początku i przyjrzyjmy się najczęstszym błędom, jakie są popełniane przy projektowaniu grafiki:

1. Nie wyróżniasz się spośród konkurencji

Np. dlatego, że wybierając motyw strony i kolory, kierujesz się chwilową modą. Popularny motyw liścia monstery, który obecny jest jako print niemal w każdym sklepie, może mógłby się sprawdzić w firmie florystycznej, ale jeśli nie wiąże się z daną branżą, za kilka lat po prostu… będzie przestarzały!

2. Brakuje Ci spójnego stylu – czegoś, co byłoby wyróżnieniem na tle innych firm

Dlaczego? Bo nie wybrałeś krojów czcionki i kolorów firmowych lub masz ich tak dużo, że przestały być rozpoznawalne. Pamiętaj też, że spójność powinna być zachowana pomiędzy różnymi kanałami komunikacji z klientem. Nawet takimi, jak wystawiona faktura czy rachunek z Twoim logo, wybranymi kolorami firmowymi i czcionką. Im więcej będziesz przypominał klientom o sobie w najmniejszych nawet drobiazgach, tym szybciej Cię zapamiętają i będą do Ciebie wracać. Taką właśnie rolę spełnia dobrze przemyślana komunikacja wizualna!

3. Nie wzbudzasz zaufania poprzez niespójność swoich działań

Weźmy przykład czekolady Milka. Promowaną przez nią wartością jest delikatność – to właśnie wokół niej kręcą się tematy większości reklam. Myślisz, że marka byłaby autentyczna, gdyby zamiast delikatnego fioletu i logo w opływowym, miękkim kształcie, miała w logotypie żółtego tygrysa? Podobnie będzie, jeśli deklarując się jako rodzinna firma wspierająca ekologię, wybierzesz na swój kolor czerń czy drapieżną czerwień.

4. Nie umiesz wskazać, jakie wartości stoją za Twoją identyfikacją wizualną

Z dobrym logo jest tak, że z jednej strony świetnie wygląda w oderwaniu od jakiejkolwiek ideologii. Z drugiej – jeśli ktoś zada sobie tyle trudu, by lepiej się przyjrzeć, będzie potrafił dostrzec ukryty sens. Czy wiedziałeś, że logo Toyoty zawiera w sobie wszystkie litery z nazwy marki? Jeśli nie – nic nie szkodzi, w końcu i bez tego dobrze się prezentuje! (Podobne przykłady popularnych marek znajdziesz np. tutaj).

5. Twoje grafiki są… nieestetyczne

I choć o gustach się nie dyskutuje, pamiętaj, że niechlujne grafiki, robione „na kolanie” rozpozna każdy! Jeśli nie możesz sobie pozwolić na pomoc grafika, postaw na minimalistyczne grafiki w jednolitych kolorach lub dobrze dobrane zdjęcia stockowe.

Pamiętaj! Dobra identyfikacja wizualna to taka, przy której wystarczy jeden rzut oka na jakiś element graficzny, aby od razu wiedzieć, z kim mamy do czynienia. Tak jest np. w przypadku charakterystycznego „M” na czerwonym tle, które widzimy już z daleka, jadąc ulicą. Oczywiście mało która firma, zwłaszcza na początku działalności, może poszczycić się rozpoznawalnością na miarę McDonalda. Przy konsekwencji w działaniach, z roku na rok można jednak wypracowywać sobie coraz większą rozpoznawalność na rynku.

Zobacz też nasz artykuł Grafika i zdjęcia internetowe a prawa autorskie.

Facebook