Pierwszą rzeczą, z jaką zmagają się osoby zakładające swój biznes, jest naming – czyli wybór odpowiedniej nazwy. Z pozoru może wydawać się to dość łatwe, jednak funkcjonuje już tyle różnych nazw, że trudno znaleźć taką, która będzie jednocześnie chwytliwa, krótka, wzbudzająca dobre skojarzenia, a przy tym także oryginalna. Nic więc dziwnego, że wiele osób wybiera nazwę, która ostatecznie okazuje się być nieadekwatna lub odstrasza klientów. Aby się przed tym uchronić, należy unikać kilku najczęstszych błędów. Jakich?

Czy nazwa firmy jest ważna?

Oczywiście, że tak! Naming to pierwsza rzecz, jaką należy się zająć rozpoczynając własną działalność. To właśnie z nazwą klienci mają do czynienia najpierw, a jak wiadomo – pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Odpowiednio dobrana, pozytywnie brzmiąca nazwa firmy zainteresuje potencjalnych klientów i zachęci ich do zapoznania się z ofertą. Jeśli dodatkowo nazwa okaże się chwytliwa, to klienci zapamiętają ją na dłużej, a to natomiast zwiększa szansę na to, że skorzystają z Twoich usług (przeczytaj też nasz artykuł o tym, jak nazwać firmę).

Przy wyborze nazwy należy przede wszystkim upewnić się, czy nie popełniasz jednego z najczęstszych błędów. Jeśli to zignorujesz, może oznaczać to poważne kłopoty w przyszłości.

Naming – jakich błędów nie popełnić?

  1. Pierwszym, i chyba najczęstszym błędem jest uleganie modzie. Zazwyczaj moda po pewnym czasie przeminie, nazwa natomiast zostanie z Tobą na dłużej. Jeśli wybierzesz to, co popularne w danym czasie, to po paru latach może okazać się, że Twoja nazwa firmy będzie bardzo podobna do innych nazw. Przez to stanie się trudniejsza do zapamiętania dla potencjalnego klienta. Przykładem takiego zjawiska może być popularne jakiś czas temu nadawanie nazw z członem „love”.
  2. Innym często popełnianym błędem, który może być przyczyną poważnych problemów, jest niesprawdzenie nazwy pod kątem konkurencji. Może okazać się, że Twoja nazwa jest podobna do nazwy innej, konkurencyjnej firmy. Jako przykład można tu podać firmy: Enea i Inea. Co gorsza – może okazać się, że domena z wymyśloną przez Ciebie nazwą jest już zajęta.
  3. Kolejnym błędem, którego ja sama byłam bliska popełnienia, jest brak dokładnego zastanowienia się nad nazwą. Początkowo chciałam nazwać swoją firmę „AN Content” („AN” – od imienia Anna, „Content” – ponieważ zajmuję się content marketingiem). Dla mnie brzmiało to dosyć dobrze, jednak po sprawdzeniu tej nazwy pod każdym względem odkryłam, że wymawiając ją szybko można usłyszeć „ancontent”, co łudząco przypomina angielskie słowo oznaczające „niezadowolony”. Gdybym tak nazwała firmę, to mogłaby ona kojarzyć się klientom negatywnie – ze słabymi usługami.

Pamiętaj, że nazwa będzie towarzyszyć Ci przez cały czas prowadzenia firmy. Warto dobrze przemyśleć jej wybór!

Potrzebujesz pomocy w wymyśleniu nazwy dla swojej firmy? Skontaktuj się z nami i skorzystaj z usługi namingu!

Facebook