fbpx

Black Friday, czyli coroczne święto zakupów, zbliża się wielkimi krokami. O czym pamiętać, przygotowując promocje na Black Friday, pod kątem marketingowym? Jak tworzyć komunikaty reklamowe i zarządzać treściami w social mediach czy na stronie www?

Dlaczego Black Friday ma tylu fanów?

W tym roku Black Friday przypada na 25 listopada, choć wiele sklepów decyduje się rozciągnąć je na Black Week czy nawet Black Month. Na udział w wydarzeniu decyduje się wiele sklepów, nie tylko tych dużych, ale również coraz więcej małych e-commerce’ów. Dlaczego?

Powody, dla których Black Friday przyciąga rzesze klientów, można sprowadzić do jednej z zasad perswazji w reklamie. Mianowicie: do zasady ograniczonego asortymentu. Promocje na Black Friday są ograniczone czasowo oraz mają ograniczenia liczbowe (produkty w niższych cenach szybciej się kończą). Działa tu więc po prostu psychologia reklamy. Na gruncie copywritingu, stosowane są popularne zabiegi perswazji językowej, takie jak: porównanie starej (wyższej) ceny do nowszej – niższej oraz tzw. power words, o których więcej przeczytasz w drugiej części artykułu.

Wzięcie udziału w Black Friday to dla wielu sklepów okazja na wyższy zarobek. Już samo zastosowanie tego hasła przyciąga klientów, którzy przeszukują Internet w poszukiwaniu promocji. Oczywiście, jest również wielu przeciwników tzw. święta konsumpcjonizmu. Warto jednak przytoczyć tu przykład firmy Decathlon, która zrezygnowała z promocji, tłumacząc, że w sklepach Decathlon przez cały rok można znaleźć produkty w niższych cenach. Dodatkowo, marka podkreśliła przywiązanie do wartości, jaką jest zdrowie, a nie nadmierny konsumpcjonizm. Co ciekawe, taka komunikacja zjednała sobie wielu fanów i sklep – niejako „przy okazji” – również zdobył serca klientów.

Promocje na Black Friday krok po kroku

Jeśli zdecydujesz się, aby w tym roku również ogłosić promocje na Black Friday, poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad, jak dostosować swoją komunikację reklamową.

Dostosuj komunikat to formy przekazu

Być może napisanie jednego tekstu, który następnie opublikujesz wszędzie w niezmienionej postaci, jest kuszące. To jednak droga na skróty! Przygotowując komunikację związaną z Black Friday, zaplanuj, jakimi kanałami będziesz porozumiewać się z klientem. Storytelling w artykule blogowym, chwytliwy i niedługi post z grafiką na Facebooku oraz proste, np. 3-wyrazowe hasło na plakacie. Tak w skrócie można opisać dostosowanie komunikatu do formy.

Korzystaj z języka korzyści

Zwraca on uwagę nie tyle na cechy fizyczne produktu, co na korzyści z zakupu. Korzystanie z obrazowego języka, podawanie przykładów, oddziaływanie na emocje i wyobraźnię to świetny sposób na zdobycie serca klienta. O języku korzyści przeczytasz więcej tutaj.

Stosuj tzw. power words

Power words to słowa o szczególnej mocy. Przykładowo są to zwroty takie jak np.: tylko teraz / tylko dziś / tylko do północy, za jedyne czy xyz rabatu itp. Pamiętaj, że jedno trafne słowo znaczy dużo więcej niż kwiecisty opis. W komunikatach reklamowych postaw na prostotę. Nie każde hasło reklamowe musi być bardzo oryginalne. Standardowe Tylko teraz ma nadal dużą moc oddziaływania na psychikę klienta.