fbpx

Reklama i Public Relations (PR) to dwa często mylone ze sobą pojęcia, które jednak mają zupełnie inne znaczenie. Jak odróżnić od siebie działania z zakresu reklamy od działań PR-owych?

Czym jest reklama? Czym jest PR?

Na wstępnie warto wyjaśnić, że reklama to każdy przekaz, który zmierza do promocji sprzedaży usług czy towarów lub ewentualnie do uzyskania innych korzyści przez reklamodawcę. (Jeśli interesuje Cię ten temat, zobacz nasz artykuł na temat tego, jaka powinna być dobra reklama). Może oczywiście przybierać formy, takie jak np.:

  • reklama radiowa,
  • reklama telewizyjna,
  • plakat/baner/roll-up,
  • reklama internetowa (np. Facebook Adds, Google Adds).

PR to natomiast takie działania, które są podejmowane w celu stworzenia i utrzymania pozytywnych relacji jakieś firmy, marki czy organizacji z jej otoczeniem. Działania PR-owe dążą do wzmocnienia wizerunku firmy i umocnienia jej pozycji na rynku.

Reklama a PR – różnice

Tym, co odróżnia od siebie PR od reklamy, nie jest forma (ponieważ działania PR-owe również mogą przyjąć taką samą postać, np. plakatu, filmu, postu w social mediach, nagrania audio itp.), ale cele i zadania. Najprościej ujmując, reklama:

  • ma za zadanie zachęcić do zakupu,
  • jest jednorazowa,
  • często korzysta z perswazji i innych technik,
  • jej efekt można zmierzyć w liczbach (np. sprzedanych sztuk, zarobionych pieniędzy).

Cechy, które wyróżniają natomiast PR, to:

  • ma za zadanie kreować pozytywny wizerunek (np. marki/osoby/produktu),
  • aby był skuteczny, musi mieć działanie długotrwałe,
  • ma charakter bardziej informacyjny lub promocyjny, nie sprzedażowy;
  • „walutą”, na jaką przekładają się jego efekty, są nie pieniądze, ale zaufanie klientów.

Pamiętaj! Post na social media czy artykuł blogowy mogą mieć charakter zarówno reklamowy, jak i PR-owy. To nie forma decyduje o tym, co jest reklamą, a co działaniem PR-owym, ale cel, w jakim dany tekst powstał!



Szukasz profesjonalnych tekstów sprzedażowych lub promocyjnych? A może nadal nie wiesz, czy potrzebujesz tekstu reklamowego, czy PR-owego? Skontaktuj się z nami i uzyskaj fachową poradę!