Reklamy świąteczne… Kto nie lubi ich klimatu? Z roku na rok marki – zarówno te Polskie, jak i zagraniczne – prześcigają się w wykreowaniu świątecznej atmosfery w swoich spotach reklamowych. Jakie trendy można zauważyć w tym roku? Zapraszam na krótki przegląd!

Jakie piękne i długie reklamy świąteczne!

Pamiętacie zeszłoroczny spot marki Apart, sparodiowany przez Klub Komediowy? (Na jego temat przeczytacie więcej tutaj). W tym roku reklamie (lub raczej reklamom, bo jest ich więcej) Apartu z pewnością nie można zarzucić, że są za długie – spoty mają zaledwie 16 sekund. Niestety, twórcy nie wyciągnęli jednak wniosków z przeszłości. Reklamy nadal są całkowicie pozbawione fabuły. Ich jedyną zaletą jest estetyczne ukazanie produktów w świątecznej otoczce.

Jak podkreślałam w zeszłorocznym wpisie, długość reklamy wcale nie musi być jej wadą! Każdego roku pojawia się wiele świątecznych kampanii, których długość waha się najczęściej od jednej do czterech minut. Aby jednak utrzymać zainteresowanie widza – konieczne jest opowiedzenie historii. W spocie marki Apart – jak poprzednio – nadal jej brak…

Reklama z przesłaniem

Ciekawe, poruszające za serca i godne uwagi historie otrzymujemy natomiast w tym roku od Disneya, Allegro czy T-mobile.

Marki nie tylko odwołują się do ogólnych wartości, takich jak bliskie relacje czy rodzina, ale również poruszają również ważne społecznie tematy. Jak np. przyjęcie przez dziecko nowego członka rodziny. Ważnego tematu nie zabrakło również w reklamie marki Yes. Kampania „Jestem kobietą” pokazuje różne oblicza kobiecości – te mniej i bardziej popularne w popkulturze:

Duże poruszenie w widzach wywołała w tym roku zwłaszcza reklama Posten, czyli norweskiej poczty, niestandardowo podchodząc do historii Mikołaja:

Z przymrużeniem oka

Na koniec zupełnie odmienna w swoim wydźwięku reklama marki X-com. Nie mamy tutaj wzruszającej historii ani przesłania, że w święta najważniejsze jest być razem. Otrzymujemy natomiast zabawną historię, którą doskonale znamy ze świątecznego stołu. Bo przyznajmy szczerze: kto z nas nie zna żadnego węszącego teorii spiskowych wujka? 🙂

Podsumowując! Reklamy świąteczne wzruszają, bawią, poruszają wyobraźnię i zachęcają do dyskusji! W tym roku motywem przewodnim zdecydowanie są ważne społecznie historie. Marki coraz częściej nie boją się sięgać nawet po kontrowersyjne tematy. Czy ryzykują? Dobrym przykładem jest marka Yes. Reklama została ściągnięta z telewizji publicznej, co niewątpliwie przełożyło się na zainteresowanie tym tematem i ogromną liczbę wyświetleń w Internecie (źródło). Pokazuje to, że jest to ryzyko, które się opłaca!

Czy dodalibyście coś jeszcze na koniec tego zestawienia? Która reklama najbardziej przypadła Wam do gustu w tym roku?

Zestawienie przygotowała: Anna Wołodko

Facebook