fbpx

Radia słuchamy, jadąc autem czy czekając w poczekalni u lekarza. Emitowane w nich reklamy trafiają do nas, nawet jeśli specjalnie ich nie szukamy. Jaki powinien być dobry scenariusz reklamy radiowej i czy warto korzystać z siły tego medium?

Czy reklama radiowa to dobry pomysł?

Zastanawiasz się, czy warto wybrać reklamę radiową jako narzędzie promocji? Przede wszystkim warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Twoja grupa docelowa to użytkownicy radia. Warto w tym celu przeprowadzić badanie, aby sprawdzić zachowania i preferencje grupy docelowej.

Reklama radiowa będzie też dobrym wyborem, jeśli swoją ofertę kierujesz do osób mieszkających na danym terenie. Skorzystanie z oferty lokalnej rozgłośni radiowej sprawi, że trafisz do grupy realnie zainteresowanej tym, co dzieje się w okolicy.

Z czego składa się scenariusz reklamy radiowej?

Elementy, z jakich musi się składać scenariusz reklamy radiowej, to:

  • bohaterowie (ich liczba, wiek, cechy charakterystyczne, płeć),
  • kwestie dialogowe lub monologowe,
  • narracja,
  • dodatkowe dźwięki (jak muzyka, szumy, odgłosy np. miasta czy rozmów).

Warto pamiętać, że kwestie dialogowe nie mogą być zbyt rozbudowane – ogranicza nas w końcu czas antenowy. W reklamie 20-sekundowej zmieści się około 45 słów. W 15-sekundowej – jeszcze mniej. Ważny jest tu też czas wypowiadania kwestii przez lektorów, jednak warto pamiętać, że mniej znaczy więcej.

Dobry scenariusz reklamy radiowej – czyli jaki?

Odpowiedź na to pytanie jest oczywista: dobry scenariusz reklamy radiowej musi być prosty, kreatywny i trafiający w sedno.

W reklamie nie powinno występować więcej niż dwie lub trzy osoby. Reklama musi przekazywać maksimum treści w minimalnej liczbie słów i dźwięków. Jak to zrobić? Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, np.:

  • to, co można wyrazić za pomocą symbolu,  przedstawiamy jako dźwięk (np. nie musimy opisywać sytuacji, w której dwie koleżanki spotykają się w kawiarni. Wystarczy gwar rozmów w tle i dźwięk odkładanej łyżeczki),
  • kontekst sytuacyjny również wprowadzamy za pomocą dźwięku (dźwięk dzwonka do drzwi, telefonu),
  • rezygnujemy ze wszystkich zbędnych słów, np. powitań, pozdrowień, zapychaczy.

Jeśli zainteresował Cię ten temat, zobacz również nasz artykuł o tym, jaka powinna być dobra reklama radiowa.

Facebook