Self-publishing to proces, w którym można wydać książkę bez korzystania z usług tradycyjnego wydawnictwa. Oznacza to, że to Ty będziesz odpowiedzialny za wszystko. Od edycji, przez marketing, po druk i dystrybucję swojej własnej, wymarzonej książki. Choć może się to wydawać dużym nakładem pracy, czasem warto zaryzykować, by móc cieszyć się własną książką na półce. W tym artykule podsumowujemy wszystkie najważniejsze fakty na temat self-publishingu!
Skąd się wziął self-publishing?
Self-publishing ma swoje korzenie… w XV wieku. Wtedy to właśnie Johannes Gutenberg wynalazł prasę drukarską i umożliwił masową produkcję książek. Pierwszą książką wydrukowaną przy użyciu tej nowej technologii była Biblia. W następnych stuleciach self-publishing stawał się coraz bardziej popularny, ponieważ pozwalał autorom ominąć nadzór wydawnictwa i dotrzeć ze swoimi dziełami bezpośrednio do czytelników.
Dziś self-publishing jest bardziej dostępny niż kiedykolwiek wcześniej, dzięki postępowi technologicznemu i rozwojowi platform internetowych. Samodzielne publikowanie nie jest już przeznaczone tylko dla niszowych odbiorców czy buntowniczych lub kontrowersyjnych autorów, których boją się wydawać większe wydawnictwa. Dziś książkę może wydać każdy: również przedsiębiorca czy bloger.
Self-publishing – od czego zacząć?
Oto kilka rzeczy, które warto wiedzieć przed samodzielnym wydaniem książki:
1. Korekta i redakcja. Pamiętaj, że edycja jest niezbędna. Nawet jeśli jesteś świetnym pisarzem, ważne jest, aby ktoś inny przejrzał Twoją pracę, aby wyłapać ewentualne błędy lub literówki.
2. Kluczem do sukcesu jest marketing. To, że napisałeś świetną książkę, nie oznacza, że ludzie automatycznie się o niej dowiedzą i ją kupią. Musisz stworzyć plan marketingowy, aby ludzie dowiedzieli się o Twojej książce i chcieli ją przeczytać.
3. Druk i dystrybucja mogą być kosztowne. Po zredagowaniu i wprowadzeniu książki na rynek należy ją wydrukować i dostarczyć czytelnikom. Może to być kosztowne, dlatego należy uwzględnić ten koszt w budżecie.
Co wlicza się w cenę wydania książek?
Koszt wydania książki może być bardzo różny, w zależności od długości książki, liczby drukowanych egzemplarzy i wielu innych czynników. W budżecie należy uwzględnić wynagrodzenie korektora, redaktora i grafika, koszt druku oraz ewentualne koszty reklamy.
Dlaczego warto wydać książkę w self-publishingu
Istnieje wiele powodów, dla których ktoś może chcieć wydać książkę własnym sumptem. Może ma do opowiedzenia historię, którą uważa za ważną i wymagającą wysłuchania, ale nie może znaleźć zainteresowanego nią tradycyjnego wydawcy. Może też napisał książkę niszową, która przemawia do wąskiego grona odbiorców i nie byłaby opłacalna dla dużego wydawcy. Wydanie książki jest też dobrym pomysłem na promocję biznesu. Self-publishing daje autorom swobodę publikowania swoich książek bez konieczności przechodzenia przez często długi i trudny proces poszukiwania wydawcy.
Innym powodem, dla którego ktoś może zdecydować się na samodzielną publikację, jest chęć większej kontroli nad produktem końcowym. Wydawnictwa ingerują m.in. w okładkę, tytuł, ułożenie rozdziałów, co dla niektórych autorów może być trudne do zaakceptowania.
Samodzielne publikowanie może być dla autora świetnym sposobem na rozpowszechnienie swojej pracy, zwłaszcza jeśli ma on problemy ze znalezieniem tradycyjnego wydawcy. Pozwala to na większą kontrolę nad produktem końcowym i daje autorowi swobodę promowania i wprowadzania swojej książki na rynek w sposób, jaki uzna za stosowny.
Zobacz też nasz artykuł Korekta e-booka. Czy jest potrzebna?.