fbpx

Rok 2021 to czas wielu zmian, które dotknęły również świat wirtualny. Jakie zmiany na Facebooku, Instagramie i LinkedInie można było zaobserwować? Czyli jak właściwie wyglądały social media w 2021 r.?

Trendy na social mediach zapowiadane na 2021 r.

Zgodnie z raportem Hootsuite statystyczny Polak spędza około 2 godzinny dziennie w mediach społecznościowych. Pod koniec roku 2020 przewidywano kilka zmian w zakresie funkcjonowania social mediów. Jedną z nich była zwiększona inwestycja w reklamę na kanałach społecznościowych. Przewidywano, że zmieni się także sposób komunikacji i rodzaj treści. Na kontach znanych marek czy nawet naszych znajomych coraz częściej pojawiają się bardziej odważne treści. SM stają się nie tylko formą kontaktu, ale także sposobem wyrażania swoich poglądów.

Na rok 2021 przewidywano, że zmianie ulegną także współprace marek z influencerami. Firmy miały wybierać tych influencerów:

  • których poglądy są spójne z marką,
  • którzy niekoniecznie są zbyt popularni na social mediach.

W minionym roku przewidywano, że w 2021 r. marki staną się bardziej otwarte na wyrażanie swoich poglądów w social mediach.

Tyle o przewidywaniach. A jak było w rzeczywistości?

Zmiany na Facebooku (i Instagramie) w 2021 r.

Facebook to jedno z głównych narzędzi reklamowych. W raporcie Hootsuite zajmuje on drugie miejsce w zestawieniu ulubionych mediów społecznościowych. Zaraz za serwisem YouTube, zbiera on 89,2% użytkowników. Jakie zmiany na Facebooku nastały w roku 2021? Przede wszystkim użytkownicy produktów Apple mogli samodzielnie zadecydować (przy oprogramowaniu iOS 14), czy chcą udostępniać serwisowi swoje dane. Ta zmiana zmieniła działanie reklamowe firm i sprawiła, że optymalizacja reklam stała się trudniejsza.

Social media w 2021 utrudniały więc działanie reklamodawcom. Zmieniono także prawo dotyczące przechowywania i zbierania informacji o wiadomościach prywatnych. Co oznacza, że nie istnieje już możliwość sprawdzenia w menadżerze reklam, z jakiej reklamy otrzymaliśmy wiadomość od Klienta. Powoli znikają także polubienia stron, które, zgodnie z wolą Facebooka, zamieniają się w obserwowanie profilu.

Zmiany w funkcjonowaniu dotyczą także Instagrama. Pojawiły się:

  • IG Reels – czyli krótkie filmiki podobne do tych na TikToku,
  • pulpit profesjonalny (dla kont profesjonalnych),
  • live dla 4 osób (i możliwość wyciszenia mikrofonu i wyłączenia kamery w trakcie trwania live’a).

Linkedin w 2021 r. – podsumowanie zmian

LinkedIn to medium stricte biznesowe, które w ostatnich miesiącach nabrało rozpędu i stale zmienia się, stając się coraz bardziej atrakcyjnym portalem. Na LinkedInie pojawiły się między innymi profile osobowe. To seria dodatkowych funkcji, dzięki którym profil Twojej marki lub Twój prywatny stanie się bardziej profesjonalny w oczach odwiedzających. Na profilu możesz dodać „cover story” czyli 30-sekundowy materiał promujący. Dzięki niemu możesz nie tylko przedstawić się „osobiście” odbiorcom, ale także zaprezentować swoje umiejętności, kompetencje i usługi.

Z kolei w części „Aktywność” miejsce komentarzy i reakcji pod postami innych osób zajęły autorskie publikacje twórcy. LinkedIn wprowadził także „Tryb twórcy”. Jest to wyjście naprzeciw markom osobistym. Dzięki temu trybowi możesz dodać 5 obszarów (w formie hashtagów), które najczęściej poruszasz na swoim profilu. Co jeszcze pojawiło się na LinkedInie? Przede wszystkim:

  • zwiększenie limitu znaków postów (aż do 3 tys.),
  • podpowiedzi eventów dopasowanych do Twoich zainteresowań.

Pod koniec września z LinkedIna zniknęło także narzędzie Stories. Wprowadzone zostały natomiast:

  • LinkedIn Salary (funkcja jeszcze niedostępna w Polsce) – informacje o wynagrodzeniach na danym stanowisku,
  • LinkeIn Sales Insights – pomoc w szukaniu nowych kontaktów biznesowych.

Przeczytaj też nasz artykuł: Czy social media są potrzebne Twojej firmie?.