fbpx

Tuż po długim weekendzie majowym, 6-8 maja 2022 r. w Szczyrku, odbyła się organizowana przez WhitePress konferencja SEO & Content Camp. W trakcie tych trzech dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać kilkunastu prelekcji specjalistów SEO i zaczerpnąć praktycznej wiedzy na stoiskach branżowych. Dziś dzielę się z Wami kilkoma lekcjami, jakie wyciągnęłam dla siebie!

Copywriting a sztuczna inteligencja

Nie da się ukryć, że jednym z najczęściej poruszanych tematów było wsparcie sztucznej inteligencji (AI) w działaniach copywritera. Na stoiskach branżowych m.in. SENUTO, Surfer SEO, Semstorm czy Contadu można było na żywo zobaczyć, jak wygląda wsparcie aplikacji w pisaniu tekstów.

W praktyce programy pomagają nie tylko w kilka minut zanalizować konkurencję, wyłonić słowa kluczowe czy dać podpowiedzi dotyczące długości tekstu i jego zawartości. Są również w stanie napisać fragmenty artykułów – na podstawie zadanego przez nas tematu oraz informacji dostępnych w Internecie. Tak stworzone fragmenty nie są plagiatami (aplikacje oparte są najczęściej o kalki z innych tekstów i synonimy), choć zdarza się, że generowane fragmenty posiadają błędy logiczne czy merytoryczne.

W trakcie wykładu Mileny Majchrzak mogliśmy również zobaczyć na praktycznych przykładach, jak z pisaniem treści (a nawet tworzeniem sloganów i bardziej kreatywnymi zajęciami!) radzi sobie sztuczna inteligencja o nazwie GTP-3.

Czy istnieje obawa, że sztuczna inteligencja zastąpi człowieka w dziedzinie copywritingu? Na to pytanie chętnie odpowiem więcej innym razem! 😉

Konferencja SEO & Content Camp, WhitePress 2022.

Walka o pozycję

Dużo uwagi zostało oczywiście poświęconej zagadnieniu pozycji strony w wyszukiwarce Google. Jak podkreślał w trakcie swojej prelekcji Robert Niechciał, to, jak dziś indeksuje nas Google, jest wynikiem tego, co działo się na stronie kilka miesięcy wcześniej. Dlatego też najważniejsza jest systematyczność naszych działań. Oczywiście, kiedy okazuje się, że pozycja drastycznie spada, można podjąć pewne kroki, by ratować sytuację. Takimi działaniami są najczęściej audyt SEO, popracowanie nad linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym, ponadto tworzenie wartościowych treści. Warto jednak mieć na uwadze, że Google uczy się nas cały czas! Dlatego też zwłaszcza na początku naszej przygody z prowadzeniem strony www, opłaca się poświęcić trochę więcej energii na dobre jej zoptymalizowanie.

A co robić, kiedy pracujemy dla małego klienta lub pozycjonujemy swoją stronę samodzielnie (przy mniejszym lub zerowym budżecie i małym nakładzie czasu pracy)? Ciekawymi case’ami w tym zakresie dzieliła się Ewelina Podrez-Siama. Okazuje się, że o pozycję w wyszukiwarce mogą zawalczyć nie tylko wielkie firmy i agencje. Za pomocą prostych kroków, np. skupieniu się na treściach blogowych, również można zawalczyć o lepsze pozycje.

Content jest królem!

Drugiemu członowi konferencji, czyli contentowi, również poświęcono wiele uwagi. W końcu – jak głosi słynne zdanie wypowiedziane przez Billa Gates’a – Content is king! Jak podkreślał Piotr Michalak, nadal rośnie waga treści w całym procesie SEO. Zapotrzebowanie na teksty – zwłaszcza te dobre! – jest ogromne, co stwarza wielkie pole do popisu dla copywriterów. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na artykuły i opisy na www, pojawiają się też pomysły, jak zautomatyzować pisanie. Pomocą może być tu np. wspomniana wcześniej sztuczna inteligencja, a także recykling treści, schematy i synonimy.

Paweł Sokołowski podkreślał natomiast, że intencją Google’a jest dostarczanie użytkownikowi najlepiej dostosowanych odpowiedzi na jego pytania i rozwiązań jego potrzeb. Dlatego też ważna jest wysoka jakość treści i dbałość o merytorykę. Poniekąd jest to odpowiedzią na pytanie, czy sztuczna inteligencja wyeliminuje copywriterów z pracy. Rola człowieka w procesie pisania jest nie do zastąpienia. To właśnie copywriter jest w stanie zweryfikować teksty napisane przez AI i zagwarantować ich poprawność merytoryczną.

Konferencja SEO & Content Camp – podsumowanie

Konferencja SEO & Content Camp niewątpliwie przyniosła mi oraz innym jej uczestnikom wiele inspiracji i motywacji do działania oraz dalszego rozwoju w kierunku SEO copywritingu. Powyższe spostrzeżenia i wnioski, którymi się z Wami podzieliłam, oczywiście są tylko małą częścią ogromu praktycznej wiedzy, jaką przekazali nam prelegenci. Teraz nie pozostaje mi nic innego, jak wykorzystanie tej wiedzy w praktyce! 🙂

Jeśli interesuje Cię ten temat, przeczytaj również moje podsumowanie Golden Marketing Conference.