Ostatnio na naszej facebookowej grupie „Pisz lepiej. Copywriting dla każdego” pojawiło się Q&A. „Jak utrzymać uwagę czytelnika w dłuższych tekstach” i „Jak długie powinny być posty na LinkedIn” to tylko niektóre pytania, które padały. Jeśli chcesz poznać odpowiedzi – zapraszam do przeczytania poniższego tekstu!

Jak utrzymać uwagę czytelnika, zwłaszcza w dłuższych tekstach?

Kluczowy jest dobry rozkład śródtytułów, które będą nawigować czytelnia po treści (można również zastosować spis treści na początku tekstu). Długim tekstom warto nadawać uporządkowaną strukturę w stylu „5 kroków do…”, „10 sposobów na…”. To sprawia, że czytelnik jest zaciekawiony dalszym ciągiem artykułu. Na gruncie językowym warto natomiast stosować pytania retoryczne oraz bezpośrednie zwroty, np. „Czy zastanawiałeś się kiedyś…”, „Jeżeli Ty też…” itp.

Ile zzs powinny mieć posty na LinkedIn?

Nie istnieje coś takiego jak idealna długość postu/artykułu. Wszystko zależy od tematu, branży czy odbiorców, a także od tego, po co w ogóle piszemy. Czasem dwa zdania trafnego komentarza do zdjęcia wywoła więcej zaangażowania niż merytoryczny artykuł na 3000 znaków. Dałabym jednak dwie ogólne rady:

  1. Teksty na social mediach nie powinny być za długie, ze względu na fakt, że często są czytane na smartfonach. Jeśli temat jest obszerny, lepiej opublikować dwie krótsze części niż jedną długą;
  2. Po pewnym czasie regularnego publikowania sami możemy zauważyć, które treści wywołują więcej reakcji czytelników – warto więc to obserwować.

Zobacz też artykuł: Długość tekstów do Internetu.

Jak uniknąć chaosu w postach na Facebooku?

Pamiętaj, że posty na social mediach muszą być krótkie i treściwe. W końcu walczysz o uwagę czytelnika z tysiącami innych treści! Dlatego też przed przystąpieniem do pisania, zastanów się, jaka jest jedna główna myśl, którą chcesz przekazać. Każdy post powinien mieć 1 temat przewodni oraz uporządkowaną strukturę: wstęp (1 zdanie), rozwinięcie i zakończenie (w którym zachęcisz czytelnika do interakcji).

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Komunikacja na social mediach.

Ile pytań można zawrzeć w jednym poście na social mediach?

Jeśli chodzi o angażowanie odbiorców za pomocą pytań, najlepiej jest przyjąć zasadę: 1 post = 1 temat = 1 pytanie (ewentualnie rozbudowane pytanie lub 2-3 pytania, ale obok siebie i bardzo ściśle powiązane ze sobą tematycznie). Pytanie można zadać na początku i przypomnieć je na końcu. Z wpisu na social mediach musi JASNO wynikać, czego oczekujemy od czytelnika – jakiej reakcji (np. podzielenia się opinią, zostawienie komentarza itp.).

Czy są branże, w których nie wypada stosować emotikonów?

Moim zdaniem – nie. Warto natomiast dostosować ich styl do strategii komunikacyjnej marki i tzw. tone of voice. Emotikony nie muszą mieć żartobliwego charakteru. Mogą również służyć do wypunktowań oraz podkreślenia najważniejszych treści. Warto stosować je rozważnie, ale nie trzeba z nich całkowicie rezygnować.

Po więcej materiałów odsyłam na moją grupę Pisz lepiej. Copywriting dla każdego!

Facebook