fbpx

Z social mediami jest tak, że nie ma efektów bez dobrego planu i konsekwentnie podejmowanych działań. O tym, czym są social media, strategia działań na nich i z jakich narzędzi warto korzystać, rozmawiamy ze specjalistką – Mają Łakomy. Zapraszamy do lektury!

Nie da się ukryć, że social media opanowały współczesny świat. Co Twoim zdaniem – z perspektywy osoby, która na co dzień zajmuje się social mediami – jest ich największą siłą? 

Social media to skuteczne narzędzie XXI wieku. Warto być w nich obecnym, bo niosą za sobą mnóstwo korzyści. Przede wszystkim pomagają dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Jeśli zajmujemy się sprzedażą, w prosty i niemal darmowy sposób możemy sprzedawać produkty i usługi naszej społeczności. Ich niekwestionowaną zaletą jest to, że tworząc dobrej jakości, interesujące treści można dotrzeć do tysięcy odbiorców. Teraz – szczególnie w pandemicznej rzeczywistości – wiele firm rodzinnych i stacjonarnych przeniosło swoją działalność do Internetu. Niemal wszyscy doceniają już siłę mediów społecznościowych, która z roku na rok będzie stale rosnąć.

Co poradziłabyś osobie, która dopiero startuje z własnym biznesem i chce  rozpocząć tworzenie firmowego fanpage’a na Facebooku i innych social mediach?

Warto jest zaczynać swoje działania z dobrze zaplanowaną strategią. Bez strategii jesteśmy jak bez mapy, lub GPS – nie wiemy, w którą stronę zmierzamy. Plan działań to konieczność. Dzięki niemu wszystkie działania są dobrze zaplanowane, a my się w tym wszystkim nie gubimy. Oprócz tego warto zadbać o dobrze uzupełniony profil: opis Fanpage, zdjęcie profilowe, nazwa użytkownika, zdjęcie w tle, szablony graficzne postów. Czasem warto oddać obsługę profilu osobie, która zajmuje się tym profesjonalnie. Mamy wtedy pewność, że profil będzie dobrze uzupełniony, a treści będą ciekawe, angażujące i interesujące.

Kolejną ważną rzeczą jest poznanie swojej grupy docelowej. Mimo, że dzięki social media mamy możliwość dotarcia do wielu osób – nie każda z nich będzie zainteresowana usługami czy produktami danej firmy. Trzeba pisać tak, aby interesowało to odbiorców, którzy z największym prawdopodobieństwem kupią produkty czy skorzystają z usług firmy.

Jak podchodzisz do zaplanowania strategii marketingowej dla swoich klientów? Na co zwracasz uwagę i od czego zaczynasz?

Zawsze zaczynam od dokładnego researchu i wywiadu z Klientem. To on przekazuje mi najważniejsze informacje, takie jak grupa docelowa, cele firmy, do jakich dążymy i inne elementy strategii.

Ważna jest komunikacja dwustronna. Rozmowa z moimi Klientami jest najważniejsza, bo przecież współpracujemy i razem dążymy do osiągnięcia wyznaczonych celów, które osiągamy za pomocą właśnie strategii. Dodatkowo analiza konkurencji i jej działań jest ważnym elementem, którego nigdy nie pomijam. 

Jak wygląda współpraca z Tobą nad wdrożeniem i zrealizowaniem takiej strategii krok po kroku? Innymi słowy: na co powinien przygotować się klient, którego interesują social media, strategia działań na nich?

Stawiam na rozmowę między mną a Klientem, dlatego cały czas jesteśmy w stałym kontakcie telefonicznym bądź mailowym. Razem dążymy do osiągnięcia wyznaczonych celów. Ważne są dla mnie relacje, jakie mamy między sobą, oraz dobra komunikacja. Jest to podstawa współpracy. 

Wdrażanie strategii to proces, który wymaga dobrego zaplanowania wszystkich działań. Przed wdrożeniem strategii ustalam swój plan działań, jakie mam podjąć krok po kroku. Dzięki dokładnemu zaplanowaniu wszystkiego mam pewność, że strategia zostanie wdrożona z zachowaniem wszystkich wytycznych. 

Coraz modniejsze staje się podejmowanie współprac z influencerami w social mediach. Czy Twoim zdaniem jest to skuteczne narzędzie promocji i jak do tego podejść, żeby osiągnąć dobre wyniki?

Trzeba zacząć od tego, że nie każdy influencer jest skuteczny i zapewni realne wyniki, np. wzrost sprzedaży. Trzeba dobrze rozpisać swoje oczekiwania w specjalnym brief’ie dla influencera i przedstawić mu cele, do których dążymy jako firma. W końcu influencer ma nam pomóc je osiągnąć. 

Influencerzy mają duży wpływ na swoich obserwujących, dlatego ta metoda promocji jest chętnie wykorzystywana przez firmy. 

Niestety w dalszym ciągu wiele firm angażuje do swoich projektów nieodpowiednie osoby, przez co nie osiąga oczekiwanych efektów. Kupowanie followersów to powszechna “technika”, którą wykorzystuje wiele influencerów, oszukując swoich potencjalnych współpracowników. Liczba follow, zasięgi czy polubienia postów nie przekładają się na wzrost sprzedaży. 

Jak więc wybrać dobrego influencera? Jak wcześniej wspomniałam – trzeba określić swoje wymagania, cele oraz przygotować brief. W briefie powinny się znaleźć warunki współpracy, informacje o firmie, cele, oraz oczekiwania względem influencera. Ponadto ważne jest, aby być z nim w stałym kontakcie i analizować efekty współpracy. 

Można podjąć współpracę na zasadzie barteru (produkt za reklamę) lub płatną współpracę. Podczas drugiej opcji trzeba też określić budżet oraz zastanowić się, jakie efekty może zapewnić nam osoba, z którą podejmujemy współpracę. 

Na koniec poproszę Cię o jedną najważniejszą radę, jaką dałabyś przedsiębiorcom działającym poza siecią, którzy nadal boją się wejść do świata online i skorzystać z jego form reklamy i promocji.

Kiedy, jak nie dziś?

Obecnie Internet oraz social media są na tyle rozwinięte, że mogą przynieść każdej firmie bardzo dobre efekty. Nawet małe, rodzinne przedsiębiorstwa powinny przenieść część swojej działalności do Internetu. Nie wiąże się to z żadnym ryzykiem, a może przynieść ogromne zyski. 

Dziękuję za rozmowę!

Wywiad przeprowadziła: Anna Wołodko

________________________________________________________________________________________________________________________

Strona internetowa: www.majalakomy.com.

________________________________________________________________________________________________________________________

Zobacz też nasz artykuł o tym, czy social media są potrzebne Twojej firmie!